5 sneaky marketingtrucs waardoor je ongezonder eet: trap hier niet in!
Merk je ook vaak dat je thuis komt met meer boodschappen dan je wilde en meer ongezonde snacks? Supermarkten doen er alles aan om jou te verleiden, zodat je meer koopt dan je nodig hebt. In dit artikel vind je 5 sneaky marketingtrucs waardoor je ongezonder eet. Zorg ervoor dat je hier niet in trapt!
1. Aanbiedingen
Vaak heeft een supermarkt elke week weer andere aanbiedingen, waardoor je soms meer in huis haalt dan je nodig hebt. Je krijgt bijvoorbeeld twee producten voor de prijs van één, drie voor de prijs van twee of je krijgt korting als je twee producten haalt. Ook als je eigenlijk maar één stuk nodig heb, haal je met zo'n aanbieding waarschijnlijk meer in huis. Gaat het om een snack? Dan is de kans groot dat je hier in een week tijd ook meer van gaat eten.
2. 0% vet
Dit zie je vaak staan op yoghurt, melk of kwark met een smaakje. En het is ook niet gelogen, want het product bevat dan ook echt 0% vet. Maar dat betekent niet meteen dat het ook gezond is... Vaak is er extra suiker aan toegevoegd. Voor je gezondheid zou je dan beter kunnen kiezen voor yoghurt of kwark mét vet en zonder suiker. Dit bevat meestal wel meer calorieën, dus je kunt hier beter niet te veel van eten. Maar het is wel beter voor je gezondheid, want de van nature aanwezige vetten zijn helemaal niet slecht en bieden juist gezondheidsvoordelen.
Als je aan het afvallen bent, is de magere of de halfvolle variant zonder toegevoegde suikers vaak de beste en meest praktische optie. Je kunt kiezen voor een variant zonder suiker en met zoetstoffen of nog beter: kies voor de naturel variant en geef dit zelf smaak met wat fruit en nootjes of zelfgemaakte granola.
3. Aantrekkelijke teksten
Producenten willen hun producten natuurlijk graag verkopen en bedenken daarom aantrekkelijke teksten die ze op de verpakking vermelden. Net als 0% vet zijn er ook verschillende andere teksten die vaak worden gebruikt en insinueren dat een product gezond is (terwijl dat lang niet altijd het geval is).
De tekst 'vers verpakt' klinkt heel aantrekkelijk, maar zegt eigenlijk maar weinig over het product. En de tekst 'met natuurlijke ingrediënten' zegt ook nog niet veel. Het kan nog steeds een sterk bewerkt product zijn waaraan een kleine hoeveelheid natuurlijke ingrediënten is toegevoegd.
4. Kassakoopjes
Je hebt een mooie route gevonden in de supermarkt waarbij je voornamelijk langs de schappen met onbewerkte producten komt. Het snoepschap heb je handig ontweken, zodat je niet in de verleiding komt. Maar nu sta je bij de kassa en glipt er toch nog een kassakoopje in je winkelwagen...
Op het laatste moment nemen we vaak toch nog een impulsieve beslissing. Supermarkten spelen daar handig op in met de kassakoopjes. Ze zijn klein en dus makkelijk mee te nemen. Ze lijken vaak ook goedkoop, ook al is een pak in verhouding vaak een stuk goedkoper.
5. Ooghoogte
Producten die op ooghoogte liggen vallen meer op en worden veel vaker gekocht. Supermarkten spelen daar handig op in door de meest aantrekkelijke producten op ooghoogte te leggen. Dit zijn vaak producten die minder gezond zijn en die we toch snel even mee pakken. De gezondere producten liggen vaak wat hoger of juist onderin, evenals de goedkopere producten.
Wat kun je doen om de verleiding tegen te gaan?
- Wees je bewust van deze verleidingen;
- Maak een boodschappenlijstje voordat je naar de supermarkt gaat, het liefst op volgorde van je route;
- Doe boodschappen nadat je hebt gegeten, niet op een moment dat je honger hebt;
- Haal snacks voor een feestje of visite pas vlak van tevoren in huis;
- Ga niet uit van de slogans op de verpakking, maar kijk naar de ingrediënten.
Wil je meer tips over het aanpassen van je voedingspatroon en het opbouwen van spiermassa? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan! In dit hardcopy boek vind je wetenschappelijk onderbouwde info, handige stappenplannen en oefeningen die jou helpen je droomlichaam te bouwen.