Welke invloed heeft anticonceptie op de spiergroei?

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Veel vrouwen gebruiken een vorm van anticonceptie, zoals de pil. Dit brengt natuurlijk veel voordelen met zich mee, maar helaas heeft het gebruik van anticonceptie ook nadelen. Zo heeft het gebruik van anticonceptie een negatieve invloed op de spiergroei. Hoe zit dit nu precies? In dit blog lees je hier meer over.

Wat zegt onderzoek?

Er is onderzoek gedaan naar de invloed van de anticonceptiepil op de ontwikkeling van spiermassa [1]. Twee groepen vrouwen doorliepen eenzelfde trainingsprotocol van 10 weken. De ene groep gebruikte de anticonceptiepil en de andere groep niet.

De groep die de pil gebruikte maakte in 10 weken tijd gemiddeld 1 kilo vetvrije massa aan. De andere groep die de pil niet gebruikte maakte gemiddeld 1,6 kilo vetvrije massa aan. Dit is dus 60% meer dan de groep die de pil wel gebruikte. Daarentegen is gebleken dat de toename in spierkracht tussen de twee groepen niet verschilde. *

Hoe beïnvloedt anticonceptie de spiergroei?

- Advertentie -

Tijdens het onderzoek zijn ook de hoeveelheden anabole hormonen IGF-1, DHEA en DHEAS in het lichaam gemeten. Bij de groep vrouwen die de pil gebruikte waren deze hormonen in mindere mate in het bloed aanwezig.

Ook is bij beide groepen gemeten hoeveel cortisol er in het lichaam van de vrouwen aanwezig was. Deze hoeveelheid was juist hoger bij de vrouwen die de pil gebruikten. Cortisol is een stresshormoon dat spierafbrekend werkt.

Deze veranderingen in de hormoonbalans kunnen waarschijnlijk de verminderde spiergroei bij de groep vrouwen die de pil gebruikten verklaren.

Wat kun je hiertegen doen?

Waarschijnlijk wil je niet zomaar stoppen met anticonceptie. Maar wat kun je dan wel doen? Je kunt in ieder geval nog eens kijken naar het soort anticonceptie dat je gebruikt.

Hiervoor is het eerst belangrijk om te weten welk hormoon nu verantwoordelijk is voor de verminderde spiergroei. Progestageen is een hormoon dat in de meeste anticonceptiemiddelen zit. Dit hormoon heeft dezelfde eigenschappen als progesteron. Het bindt zich met de recepteren van androgene hormonen, zoals testosteron. Daardoor kan testosteron zijn werk niet meer doen in die cellen. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat progestageen in dit geval de boosdoener is.

De koperspiraal bevat helemaal geen hormonen. De hormoonspiraal geeft slechts alleen lokaal een kleine hoeveelheid progestageen af. Dit zijn de twee beste opties voor anticonceptie, als we alleen kijken naar de spiergroei. Wil je toch graag de anticonceptiepil blijven gebruiken en meer spiermassa aanmaken? Kijk dan of een combinatiepil iets voor je is (mocht je die nog niet hebben). Deze anticonceptiepil bevat minder progestageen.

Welke factoren spelen nog meer een rol bij de aanmaak van spiermassa? En hoe kun je spiergroei bevorderen? In ons e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ vind je een uitgebreid stappenplan. Dit e-book vind je in ons proefpakket samen met 3 digitale magazines vol tips over krachttraining voor vrouwen, trainingsschema’s, weekmenu’s en inspirerende verhalen.

Disclaimer

* Het onderzoek dat is gedaan is slechts een klein onderzoek (en niet dubbelblind). Er zou nog meer onderzoek naar moeten worden gedaan om echt vast te kunnen stellen in welke mate vrouwen die de pil gebruiken minder spiermassa gebruiken. Wel is het buiten dit onderzoek ook aannemelijk dat de hormonen in anticonceptie de spiergroei beïnvloeden.

Verder hoeft anticonceptie niet bij elke vrouw een negatieve invloed te hebben op de spiergroei. Bijwerkingen van anticonceptie treden namelijk ook niet bij elke vrouw op.

Bronnen:

[1] Chang Woock Lee, Mark A. Newman and Steven E. Riechman. Oral Contraceptive Use Impairs Muscle Gains in Young Women. FASEB J.April 2009 23 (Meeting Abstract Supplement) 955.25

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Dit pakket is hét leukste en meest inspirerende pakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer je hoe je jouw leefstijl aanpast om spiergroei te bevorderen. We gaan het onder andere hebben over training, voeding en spierherstel. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

36.85 22.50BESTELLEN

Must Read

close-link