fbpx

Haat – liefde

Eigenlijk zou de weegschaal de kleinste rol moeten spelen als je aan het afvallen bent, maar helaas speelt hij bij velen van ons juist de grootste rol!

Vaak staan we direct na het opstaan op de weegschaal. Je stapt met een goed humeur uit bed, totdat je op dat verschrikkelijke ding gaat staan genaamd – WEEGSCHAAL. Dit monster geeft aan dat je toch echt zwaarder bent dan gisteren, say what? Juist ja, in dat ene weegmoment wordt je goede humeur weg geslagen en dit bepaalt meteen de toon van je dag.

Schommelingen

Helaas schommelt ons gewicht elke dag en zelfs de gehele dag door. Dit wordt bepaald door een aantal factoren:

  1. Je menstruatie cylcus: ten tijde van je menstruatie houd je vocht vast, dit kan zelfs een verschil van meerdere kilo’s op de weegschaal zijn.
  2. Je stoelgang: ben je die ochtend wel of niet naar het toilet geweest?
  3. Veel zout eten: door het eten van zout houd je lichaam ook meer vocht vast.

Zo zijn er nog wel een aantal factoren te bedenken die allemaal van invloed zijn op je gewicht.

Weegschaal

Om jullie te laten zien dat je gewicht heel erg kan schommelen heb ik 3 weken lang elke ochtend op de weegschaal gestaan. Mocht ik in die periode een beetje chagrijnig zijn geweest, dan komt dat zeker door de weegschaal 😉

DatumGewicht in kg.Opmerking
ma. 6 juni70,1zo 5-6 cheatday
din. 7 juni69,1Getraind
woe. 8 juni68,5Getraind
don. 9 juni68,7Legday
Vrij. 10 juni68,91 uur cardio
zat. 11 juni68,3
zon. 12 juni68,9Cheatday
ma. 13 juni69,51 uur cardio
Din. 14 juni69Training
woe. 15 juni68,9
do. 16 juni68,9Legday
vrij. 17 juni69,11 uur cardio
zat. 18 juni68,7Training
zon. 19 juni68,8
ma. 20 juni69,1
di. 21 juni68,2Training
woe. 22 juni68,4Training
do. 23 juni68,4
vrij 24 juni68,51 uur cardio
zat 25 juni68,2Legday
zon 26 juni68,1
ma 27 juni68,2
Di 28 juni67,8Training
woe 29 juni67,8
do 30 juni671 uur cardio
vrij 1 juli67Training / cheatday
zat 2 juli67,4Legday
zo 3 juli67,3

Grafiek

Dat ziet er als volgt uit:

Je ziet dat mijn gewicht heel erg schommelt en dat er een aantal dagen bij zitten waarin ik niet zo ‘happy’ ben geweest. Als je dan kijkt naar de groene lijn, gaat deze toch mooi naar beneden, dus zijn de dagen dat ik niet zo vrolijk werd van de weegschaal eigenlijk heel erg zonde geweest.

Je elke dag wegen zegt dus helemaal niets.

Psychisch

Deze 3 weken waren voor mij dus echt niet fijn. Ook al weet ik heel goed hoe het werkt. Onbewust liet ik mij toch beïnvloeden door het getal op de weegschaal.

Ik heb mijn weegschaal dan ook weer lekker in de kast gezet.

Progressie bijhouden

Natuurlijk is progressie bijhouden erg fijn, we willen tenslotte allemaal resultaat zien. Hoe kun je dit nu het beste doen?

  1. Meten: meet met een meetlint alle omtrekken van je lichaam, denk hierbij aan je taille, benen, heupen en bovenarmen.
  2. Foto: maak elke 4 – 6 weken een foto van je zelf in lingerie of bikini.
  3. Kleding: merk aan je kleding dat deze losser gaat zitten.
  4. Vetmeter als je jezelf toch wilt wegen, meet dan in ieder geval ook je vetpercentage met een vetmeter.

Wegen mag natuurlijk wel, doe waar jij je goed bij voelt, maar probeer je wel maar 1 keer in de 2 weken te wegen, dit om bovenstaande teleurstellingen te voorkomen.

Je weegschaal... gooi hem weg!

Download onze gratis PDF Lichaamsomtrek meten

Inclusief handige tabel. Schrijf je in voor onze e-maillijst en ontvang wekelijks nieuwe tips & inspiratie over krachttraining, voeding en herstel. Na je aanmelding sturen we je gratis de PDF Lichaamsomtrek meten toe.