Om spieren op te bouwen helpt het om voldoende eiwitten te eten, zoals kwark, noten, kip of tofu. Overdrijf echter niet, als je teveel eiwitten binnenkrijgt wordt het gebruikt als brandstof en anders opgeslagen als vet. Neem verder voor het herstellen van je energiereserves ook wat koolhydraten, bijvoorbeeld met gezoete melkproducten.

Wanneer moet je eten na het sporten?

Voor een goed spierherstel hoef je niet direct na je training bananen, shakes en eieren naar binnen te werken. Hoe het dan wel moet? Als je meerdere keren per week traint, is het belangrijk dat je binnen 60 minuten na je training iets neemt om je lichaam van brandstof te voorzien. Denk hierbij aan een glas melk of banaan. Als je meer tijd hebt om tussendoor te herstellen, geeft het niet als je nog wat langer wacht met eten. Wel moet je zo snel mogelijk je vochtbalans weer op peil krijgen. Drink dus altijd voldoende na het sporten.

Moet je eiwitten eten na het sporten?

Na een training ga je spieren opbouwen en hiermee verbruik je eiwitten. Daarom eten veel sporters eiwitten na het sporten. Maar vaak krijg je met gezonde voeding al voldoende eiwitten binnen. Als je graag grotere spieren wilt kan het helpen wat extra eiwit te nemen. Maar als je genoeg eiwitten binnen krijgt en je eet er nog meer, dan worden de overige eiwitten gebruikt als brandstof of opgeslagen als vet. En op een toename in lichaamsvet daar zitten de meeste van ons niet te wachten. Het kan dus geen kwaad eiwitten te eten na het sporten, maar overdrijf het niet.

Wat eten na het sporten?

Na het sporten is het belangrijk om koolhydraten binnen te krijgen. Je spieren hebben veel reserves opgebruikt en die moeten weer aangevuld met koolhydraten. Geschikt hiervoor zijn gezoete melkproducten. Om je spieren zich te laten herstellen kan je ook een beetje extra eiwit nemen. Dit kan bijvoorbeeld met kwark of yoghurt, maar ook kipfilet en tofu zijn goede opties. Ook de noten komen hier om de hoek kijken. En wist je al dat bonen een goede en gezonde bron van eiwitten zijn?

Eiwitten binnenkrijgen met shakes en smoothies

Sporters die erg intensief trainen kunnen voor het spieren opbouwen baat hebben bij een smoothie of shake met eiwitten, zoals wei-poeder. Maar zoals hierboven vermeld, moet je niet overdrijven met eiwitten. Train je op een recreatief niveau, dan heb je zulke producten niet nodig. Het is dan voldoende als je kiest voor eiwitrijk eten na het sporten, zoals kip of yoghurt.

Spieren opbouwen, hoe snel gaat dat?

Als je aan krachttraining doet is het fijn als je snel resultaat merkt door het sporten. Soms gaat het spieren opbouwen niet zo snel als je had gehoopt en dat kan frustrerend zijn. Focus je met krachttraining niet teveel op het getal op de weegschaal. Door krachttraining kom je vooral strakker in je lichaam te zitten. Wil je je vooruitgang bijhouden? Meet dan verschillende lichaamsdelen op, zoals je buik, bovenarmen, bovenbenen en kuiten. Je zal merken dat, ook al merk je het niet op de weegschaal, je wel degelijk centimeters verliest. Met wat geduld zullen die spieren er zeker komen!



Heb jij ons magazine al gezien? Vol met tips over krachttraining en voeding, inspirerende verhalen, gezonde recepten, een work-out schema en een weekmenu!

Check it out 👇

Je bestelt nu een proefpakket met 3 edities voor slechts € 14!