Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

on

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je de volgende training weer optimaal presteert. Een beter herstel bevordert ook de spiergroei en je zal minder last hebben van spierpijn. Maar wat moet je eten na het sporten voor sneller spierherstel? Lees hier alles over in dit artikel.

Wanneer moet je eten na het sporten?

Voor een goed spierherstel hoef je niet direct na je training bananen, shakes en eieren naar binnen te werken. Hoe het dan wel moet? Als je halfgevorderd of gevorderd * bent, is het belangrijk dat je binnen zestig minuten na je training iets neemt om je lichaam van brandstof te voorzien. Denk hierbij aan een glas melk met een banaan of een smoothie met fruit en whey. Als je een beginner bent, maakt het niet als je nog wat langer wacht met eten. Eet dan wel altijd binnen drie uur na je training.

Zorg er daarnaast ook dat je zo snel mogelijk weer je vochtbalans op peil krijgen. Drink dus altijd voldoende na het sporten.

Moet je eiwitten eten na het sporten?

- Advertentie -

Na een training gaat je lichaam je spieren opbouwen en herstellen. Daarmee verbruik je eiwitten. Daarom eten veel krachtsporters eiwitten na het sporten. Maar vaak krijg je met gezonde voeding ook al voldoende eiwitten binnen. Als je graag meer spiermassa wilt, kan het helpen om wat extra eiwit te nemen na het sporten.

Krijg je al genoeg eiwitten binnen op een dag en eet je er nu nog meer? Dan worden de overige eiwitten gebruikt als brandstof of opgeslagen als vet. En op een toename in lichaamsvet zitten de meesten van ons niet te wachten. Het kan dus geen kwaad eiwitten te eten na het sporten, maar overdrijf het niet. Zorg ervoor dat je op een dag voldoende – maar niet te veel – eiwitten binnenkrijgt.

Koolhydraten na het sporten

Na het sporten is het belangrijk om koolhydraten binnen te krijgen. Je spieren hebben veel reserves verbruikt en die moeten weer worden aangevuld met koolhydraten. Kies dan wel altijd voor gezonde koolhydraten, zoals fruit, groenten, aardappels, zilvervliesrijst of volkorenpasta.

Shakes en smoothies

Sporters die erg intensief trainen kunnen voor het opbouwen van spieren baat hebben bij een smoothie of een eiwitshake met eiwitten, zoals wei-poeder. Maar zoals hierboven vermeld, moet je niet overdrijven met eiwitten. Je hebt die producten niet per se nodig. Het is ook voldoende als je kiest voor eiwitrijk eten na het sporten, zoals kip, tofu of magere kwark.

De beste after work-out snacks

Na je work-out kun je eigenlijk het beste je grootste maaltijd van de dag eten. Hier zitten dan ook meteen voldoende eiwitten en koolhydraten in. Lukt dit op de een of andere manier niet? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een van de onderstaande after work-out snacks:

  • Magere (plantaardige) kwark met fruit
  • Volkorenbrood met kipfilet
  • Stukjes tofu en een banaan
  • Smoothie met whey en fruit

Spieren opbouwen: hoe snel gaat dat?

Als je aan krachttraining doet is het fijn als je snel resultaat merkt door het sporten. Soms gaat het spieren opbouwen niet zo snel als je had gehoopt en dat kan frustrerend zijn. Focus je met krachttraining niet teveel op het getal op de weegschaal. Door krachttraining kom je vooral strakker in je lichaam te zitten.

Wil je je vooruitgang bijhouden? Meet dan verschillende lichaamsdelen op, zoals je buik, bovenarmen, bovenbenen en kuiten. Je zal merken dat, ook al merk je het niet op de weegschaal, je wel degelijk centimeters verliest. Met wat geduld zullen die spieren er zeker komen!

Ontdek hier hoeveel spiermassa je maandelijks kunt opbouwen ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Must Read

close-link