Welke vitamines en mineralen heb je nodig?

Een groot aantal krachtsporters kiest ervoor om hun voeding aan te vullen met vitamine- en mineralensupplementen. Vaak kiezen ze voor een multi vitamine- en mineralencomplex. Maar heb je al deze vitamines en mineralen wel nodig en krijg je dan niet teveel binnen? In dit artikel leggen we uit welke vitamines en mineralen je nodig hebt als krachtsporter.

Vitamines

Vitamine A, B6 en B12 bevorderen de opbouw van cellen. Ook zorgt de inname van voldoende vitamine A ervoor dat je spieren beter herstellen en je dus minder snel een blessure oploopt. Vitamine B1 en B2 zijn betrokken bij de eiwit- en koolhydraatsynthese. Daarnaast bevordert vitamine B1 het herstel van de spieren en het vermindert vermoeidheid. Vitamine C heeft een invloed op de opbouw van weefsels, het afweersysteem en de hormoonproductie.

Mineralen

Verder is het aan te raden om ervoor te zorgen dat je voldoende calcium binnenkrijgt. Dit mineraal voorkomt spierpijn en krampen. Het mineraal chroom is betrokken bij de synthese van koolhydraten en fosfor draagt bij aan de energievoorziening, bevordert groei en draagt bij aan de opname van glucose. Daarnaast is jodium een belangrijk mineraal voor krachtsporters, omdat het ontstekingsremmend werkt, de opname van koolhydraten bevordert en meewerkt aan het behouden van het energieniveau.

IJzer is een onderdeel van het antioxidant systeem en ons lichaam heeft het nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes, energieproductie en de transport van zuurstof en koolzuur. Het mineraal kalium reguleert ons hartritme en de bloedsuikerspiegel, is betrokken bij de vochthuishouding en transporteert voedingsstoffen en afvalproducten. Magnesium ontspant de spieren en is betrokken bij de energieproduct en de aanmaak van hormonen. Daarnaast draagt het bij aan het zenuwstelsel en de hartspieren en het versterkt de botten en tanden.

Het mineraal mangaan draagt bij aan de hormoon- en insulineproductie, koolhydraatsynthese en de opbouw van gezonde botten en kraakbeen. Ook vermindert het de beschadiging van cellen. Natrium reguleert het samentrekken van de spieren en controleert het vochtniveau van je lichaam. Verder zorgt het mineraal valadium voor een goede verhouding tussen kalium en natrium en het is betrokken bij de glucose- en vetstofwisseling. Tot slot is zink belangrijk voor krachtsporters. Het bevordert de groei en genezing en is betrokken bij de energievoorziening, hormoonproductie en koolhydraatsynthese.

Welke vitamines en mineralen heb je nu echt nodig?

Ieder mens heeft eigenlijk al deze vitamines en mineralen wel nodig en als krachtsporter is dit dus zeker van belang. Een groot deel krijg je echter al binnen via je voeding en dit hoef je dan dus niet aan te vullen. De belangrijkste vitamines en mineralen voor krachtsporters zijn vitamine A en B, ijzer, calcium en zink.

Eventueel kun je deze vitamines en mineralen aanvullen met supplementen. Het beste is om te kiezen voor supplementen die niet een enorme hoeveelheid vitamines en mineralen bevatten. Je hebt niets aan 200% ADH, behalve als je ernstig ziek bent. Bestel ook alleen supplementen waarin geen vulmiddelen, geïsoleerde vitamines, stereaten, suiker, lactose, gist, conserveermiddelen en synsthetische geur-, kleur- en smaakstoffen zitten.

Welke vitamines en mineralen neem jij extra in? Deel het met ons door hieronder een reactie te plaatsen!

Vond je dit een interessant artikel? Volg ons dan op Facebook om op de hoogte te blijven van nieuwe blogplaatsingen en like en deel dit artikel via de knoppen hieronder!