Verander je gedachten en vind je sportmotivatie terug

on

Vind jij het soms lastig om jezelf te motiveren om te gaan sporten? Of ben je misschien al een aantal weken of maanden niet in de gym geweest? Je sportmotivatie wordt bepaald door jouw manier van denken. In dit artikel geven wij je 3 tips om je gedachten te veranderen en je sportmotivatie terug te vinden.

1. Zie sporten als ontspanning

Na een lange werkdag wil je alleen maar op de bank neerploffen en Netflix kijken. Je gunt jezelf deze ontspanning, want je hebt toch hard gewerkt?

Maar voel je je echt wel gelukkig en meer ontspannen na een avondje Netflix? Natuurlijk is het op zijn tijd wel eens fijn om een hele avond of dag te Netflixen of elke dag een uurtje. Maar elke dag urenlang naar een beeldscherm lopen staren geeft je waarschijnlijk geen echt goed en ontspannen gevoel.

Sporten is ook een manier van ontspannen. Natuurlijk ben je wel actief bezig, maar je hebt echt even een momentje voor jezelf. Tijdens het sporten maak je hormonen aan die je een gelukkig gevoel geven. En na het sporten voel je je voldaan, omdat je toch bent gegaan!

- Advertentie -

Probeer sporten daarom eens als ontspanning te zien. Vraag jezelf af wanneer je je beter voelt: na een hele avond Netflix of een uurtje sporten én een uurtje tv kijken?

2. Denk alleen aan de eerste kleine stap

Je sportspullen inpakken, naar de sportschool gaan, omkleden, zes oefeningen doen, omkleden, douchen, naar huis… Het lijkt allemaal zoveel werk als je het zo opsomt. Zeker als je al een vermoeiende dag hebt gehad word je al moe als je aan dit gehele proces denkt.

Probeer daarom niet na te denken over alle stappen die je moet doen. Richt je alleen op de eerste volgende stap en zorg ervoor dat dit een kleine stap is. Bijvoorbeeld je tas inpakken of naar je fiets lopen. Dat is het enige wat je nu hoeft te doen, daarna kun je over de volgende stap gaan nadenken. Die eerste kleine stap moet jou wel lukken toch?

Zodra het begin er is zul je ook merken dat de volgende stap gemakkelijker is. Beginnen is namelijk het moeilijkst!

3. Zeg tegen jezelf dat sporten iets is dat móet

Sporten zien we vaak als iets extra’s. Het is goed als we zijn gegaan, maar het is ook niet zo heel erg als we niet gaan. Als je een tijdje niet sport, merk je daar niet snel heel veel van. Toch gaan je lichamelijke én mentale gezondheid langzaamaan steeds meer achteruit, ook al zie je dat niet direct.

Sporten is dus echt wel iets dat moet. Net als tandenpoetsen. Je weet dat je elke dag je tanden moet poetsen, dus dat doe je ook gewoon zonder erover na te denken.

Zie sporten dus als iets wat moet, iets wat noodzakelijk is *. Je kunt niet met jezelf in discussie gaan, maar je moet gewoon gaan! Je wilt toch niet dat je lichamelijke en geestelijke gezondheid achteruit gaan?

* In sommige gevallen is zware krachttraining niet een manier van ontspannen en ook niet goed voor je lichamelijke en/of geestelijke gezondheid. Bijvoorbeeld als je oververmoeid of overprikkeld bent, heel slecht hebt geslapen of een aandoening hebt. Sporten kan dan echter wel alsnog heel goed en ontspannend zijn, maar doe het dan wat rustiger aan. Ga eventueel alleen een rondje lopen of doe wat yoga.

Kun je wel wat extra motivatie gebruiken? Laat je inspireren door de verhalen van andere vrouwelijke krachtsporters en de motivatietips in onze digitale KVV Magazines!

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

8 e-books met alle info die je nodig hebt

POWERVROUW BUNDEL 1 & 2 (7) (3) (1)

In de Powervrouw Bundel 1 & 2 vind je alle info over krachttraining, voeding, herstel, mindset & leefstijlfactoren die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Must Read

close-link