Je bent al maanden aan het trainen, maar je ziet helaas maar weinig resultaat. Misschien ga je trouw drie of vier keer per week naar de sportschool en heb je geen idee hoe het komt dat je niet de gewenste resultaten bereikt. Wellicht maak je net als vele andere vrouwelijke krachtsporters een van deze veelgemaakte fouten in de sportschool!

1. Je hebt geen doelen

Helaas zijn er nog veel teveel vrouwen die trainen en geen doelen voor ogen hebben. Ze doen wel aan krachttraining omdat het gezond is en het lichaam hierdoor strakker wordt, maar ze weten niet wat ze nu eigenlijk precies willen bereiken. Zonder doelen bereik je nooit de juiste resultaten, omdat je niet geheel gefocust bent en in de sportschool waarschijnlijk minder hard traint!

Zorg er daarom altijd voor dat je van tevoren doelen opstelt. Doelen zorgen ook voor extra motivatie, waardoor je je nieuwe levensstijl makkelijker volhoudt. Dit kunnen doelen zijn met betrekking tot de gewichten die je wilt kunnen liften, maar het kan ook gaan om een toename van je lichaamsgewicht (krachttraining maakt je zwaarder, als je aankomt in spiermassa en geen vet verliest!) of een afname van je vetpercentage. Stel enkele realistische doelen op en werk hier naartoe.

2. Je houdt je niet aan een schema

Het komt ook vaak voor dat een vrouw zich niet aan een bepaald krachttraining schema houdt. Zonde natuurlijk, want je zult nooit goede resultaten behalen als je ‘zomaar wat doet’ in de sportschool. Laat daarom een krachttraining schema opstellen door een professionele personal trainer en houd je hier ook aan! Je hoeft je niet jarenlang aan hetzelfde schema te houden, maar op zijn minst vier weken wordt echt wel aangeraden.

3. Je pauzes tussen de sets zijn te kort

We hebben tegenwoordig vaak haast en we willen dan ‘even snel tussendoor’ gaan sporten. Natuurlijk willen we wel meerdere oefeningen doen en daarom houden we hele korte pauzes tussen onze sets. Na een paar seconden pauze beginnen we weer aan de volgende. Dit is echter helemaal geen goede manier van trainen.

Als je te kort pauzeert tijdens de sets, heb je namelijk een veel hogere kans op blessures. Daarnaast is je ATP voorraad pas na ongeveer twee minuten pauze weer geheel aangevuld, waardoor je de volgende set pas dan weer op volledige kracht kunt doen (ATP is een soort brandstof voor de spieren en na een set is de voorraad afgenomen). Let er dus op dat je lang genoeg pauze houdt en houd dit eventueel bij met een timer!

4. Je bent continu op je smartphone bezig

Smartphones zijn een super handige uitvinding, maar deze apparaten zorgen er ook voor dat we eigenlijk nergens meer echt op focussen. In het dagelijks leven zijn we zeker elk kwartier wel even met onze telefoon bezig. Ook tijdens krachttraining nemen we onze telefoon vaak mee, waardoor we ons niet geheel op de training focussen.

We doen de oefening met lichter gewicht om tegelijkertijd een appje naar een vriendin te kunnen sturen. Of we houden te lang pauze tussen de sets, omdat we met onze telefoons bezig zijn. Te lang pauze houden is namelijk ook niet goed, omdat de spieren dan alweer deels afgekoeld zijn. Wil je echt snel goede resultaten gaan behalen met krachttraining? Laat je smartphone dan thuis of stop hem in je kluisje!

5. Je vergeet de warming-up en de cooling-down

Waarschijnlijk weten we allemaal wel dat het belangrijk is om elke training een warming-up en een cooling-down te doen. Toch doen velen van ons dat niet. Het kost natuurlijk wel wat meer tijd en al met al zijn we dan nog meer tijd kwijt aan het sporten.

Eigenlijk is dit geen goed excuus, aangezien je binnen tien minuutjes al klaar kunt zijn met strekken en het veel voordelen met zich meebrengt. De warming-up en cooling-down verlagen namelijk de kans op een blessure en zorgen ervoor dat je minder last hebt van spierpijn. Na een warming-up zul je tijdens de training betere resultaten behalen. En de cooling-down zorgt voor ervoor dat de spieren beter herstellen, waardoor je spieren voor de volgende training weer beter in vorm zijn. En nog een leuk voordeel: strekken maakt je ook leniger!

Wil je graag hulp bij het samenstellen van je krachttraining schema en feedback op je trainingen? Kijk dan eens of onze online coaching iets voor je is. Maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek om kennis te maken met onze online coach.

Interessant artikel? Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe blogplaatsingen!