Veelgebruikte fitness termen uitgelegd

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Als je net begint met krachttraining, kan het soms lastig zijn om andere personen in de sportschool te begrijpen. Zij praten over reps, sets, dumbells en barbells en jij hebt geen idee wat deze termen nu eigenlijk betekenen. Daarom vind je in dit artikel een aantal veelgebruikte fitness termen en hun betekenissen.

Reps

Het aantal reps staat voor het aantal herhalingen van een volledig uitgevoerde oefening die je achter elkaar doet. Een oefening is volledig uitgevoerd als je weer opnieuw in de beginhouding staat. Dit wordt dan één rep genoemd. Meestal doe je meerdere reps per oefening, bijvoorbeeld 5, 10 of 20.

Sets

Als je een aantal reps achter elkaar hebt uitgevoerd, noemen we deze reps samen een set. Per krachtoefening kun je een bepaald aantal sets doen. In een krachttraining schema worden het aantal sets en reps vaak op de volgende manier weergeven: 3 x 10. Het cijfer 3 staat dan voor het aantal sets en het cijfer 10 geeft het aantal reps aan.

Barbell

- Advertentie -

Een barbell is een lange staaf die je kunt gebruiken bij je oefeningen en die je met twee handen moet vasthouden. Het wordt vaak ook wel een stang genoemd en je kunt hier gewichtsschijven op plaatsen om het gewicht te verhogen. De barbell zelf weegt meestal 10 of 20 kilogram, maar er zijn ook barbells met een ander gewicht. Met behulp van een barbell kun je krachtoefeningen als squat, deadlifts en bench press uitvoeren.

Dumbbell

Een andere manier om te trainen met gewichten is door gebruik te maken van dumbbells. Een dumbbell is een soort kleine staaf waaraan al gewichtsschijven zijn bevestigd. In de sportschool kun je echter kiezen uit dumbbells van verschillende gewichten. Je houdt een dumbbell altijd vast in één hand (en eventueel ook een dumbbell in de andere hand) en op die manier voer je de oefening uit. Kracht oefeningen die worden gedaan met behulp van dumbbells zijn bijvoorbeeld de dumbbell curl, de seated dumbbell press en de dumbbell fly.

Spotten

Als je ervoor kiest om de oefening extra zwaar te doen, kan het een goed idee zijn om de hulp in te roepen van een spotter (bijvoorbeeld bij squats of de bench press). Deze persoon spot dan of de oefening niet te zwaar wordt en helpt je eventueel mee als dat nodig is. Een spotter kan een trainer van de sportschool zijn, maar ook een vriend of vriendin die weet hoe de oefening gaat.

Incline / decline

Bij krachttraining oefeningen die liggend op een fitness bank worden uitgevoerd kun je kiezen voor incline of decline. Dit wordt bijvoorbeeld vaak gedaan bij de bench press, maar je kunt dit ook doen bij bijvoorbeeld crunches. Bij zowel incline als decline zet je het bankje schuin neer, waardoor het ene gedeelte hoger komt te liggen dan het andere gedeelte.

Echter is het zo dat je bij incline oefeningen je hoofd hoger legt, terwijl bij decline oefeningen je hoofd juist lager ligt en je bekken hoger. Door te kiezen voor incline of decline kun je iets andere spieren pakken dan bij de gewone oefening.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Must Read

close-link