Stoppen met roken: hoe beïnvloedt dit je trainingsresultaten?

on

Inmiddels weet iedereen wel dat roken niet goed is voor onze gezondheid. Roken heeft echter ook direct en indirect een negatief effect op je prestaties en trainingsresultaten! Aan de andere kant zul je waarschijnlijk wel wat aankomen als je stopt met roken, wat vaak ook niet goed is voor het behalen van je doelen (behalve als je wilt aankomen natuurlijk). Welke effecten heeft stoppen met roken nu precies op je resultaten?

Directe effecten op je trainingsresultaat

Door de koolstofmonoxide die je als roker binnenkrijgt en de verhoogde slijmaanmaak kunnen je longen minder snel zuurstof absorberen. Daarbij verhoogt roken je hartslag, waardoor eenzelfde inspanning jou meer energie kost dan een niet-roker. Beide factoren zorgen voor minder energie, waardoor je minder intensief kunt trainen. Je trainingen zijn dus minder effectief.

Ook hebben rokers een verlaagde testosteronproductie. Dit is een mannelijk hormoon, maar het is ook aanwezig in het lichaam van vrouwen. Ook bij vrouwen draagt dit stofje bij aan de spiergroei. Doordat roken de productie van testosteron vermindert groeien je spieren minder goed.


Inkijkexemplaar KVV Magazine

BEKIJK ONS PROEFPAKKET

Daarnaast verlaagt roken je concentratievermogen, waardoor je complexere oefeningen (deadlift, squat) minder goed uitvoert. Dit leidt tot een verhoogde kans op blessures. Het herstellen van een blessure duurt bij een roker ook langer als gevolg van de verminderde doorbloeding.

Als je stopt met roken kun je dus intensiever trainen, bevorder je de spiergroei, verlaag je de kans op blessures en herstel je sneller van blessures!

Indirecte effecten op je trainingsresultaat

Roken kan ook indirect een negatieve invloed hebben op je trainingsresultaat. Doordat je minder energie hebt is het lastiger om jezelf te motiveren om naar de sportschool te gaan. Verder heeft roken een negatief effect op je slaap, waardoor je minder goed herstelt na een training. Rokers eten over het algemeen ook minder gezond, wat kan leiden tot een verlaagde eiwitinname.

- Advertentie -

Stop je met roken? Dan heb je meer motivatie om te sporten, slaap je beter en eet je gezonder!

Aankomen na stoppen met roken

Dit is helaas het enige negatieve effect van stoppen met roken: aankomen. Ongeveer 80% van de stoppers komt aan. Gelukkig gaat dit vaak slechts om enkele kilo’s (voor vrouwen gemiddeld 3,8 kilo in 10 jaar), wat je dus ook weer snel kunt verliezen. Je komt aan doordat je stofwisseling weer wat langzamer wordt (rokers hebben door de nicotine een hogere stofwisseling) en doordat je door de verbeterde reuk en smaak meer zin hebt om te eten. Veel vrouwen die stoppen vervangen hun rookgewoonte ook door het eten van ongezonde snacks, waardoor ze ook aankomen.

Wel of niet stoppen met roken?

Stoppen met roken is ten alle tijde beter dan niet stoppen. Het is enorm goed voor je gezondheid én het heeft een positieve invloed op je trainingsresultaten. Uit onderzoek is ook gebleken dat stoppen met roken en enkele kilo’s aankomen beter is voor je gezondheid dan niet stoppen en op gewicht blijven. De negatieve effecten van roken kun je binnen redelijk korte tijd terugdraaien, waardoor je snel zult merken dat je beter presteert en betere resultaten behaalt. Zo zal je longfunctie bijvoorbeeld al binnen twee tot twaalf weken beter worden. Het is dus zeker aan te raden om te stoppen met roken!

Hoe voorkom je dat je aankomt als je stopt met roken?

Als je stopt met roken en zo min mogelijk wilt aankomen, is het belangrijk dat je je rookgewoonte niet vervangt door het eten van ongezonde snacks. Ga liever iets actiefs doen op het moment dat je trek krijgt in een sigaret, bijvoorbeeld een rondje lopen. Ook kun je je rookgewoonte vervangen door het poetsen van je tanden of het eten van kauwgom. Dit remt tevens meteen je trek in zoete snacks.

Voornamelijk in de eerste twee weken na het stoppen met roken zul je merken dat je meer honger en trek krijgt. Zorg er daarom voor dat je in die weken meer eet, maar kies hierbij voor gezonde en verzadigende voeding. Haal ook gezonde snacks in huis, zodat je die snacks kunt eten als je ineens trek krijgt.

Probeer zo min mogelijk alcohol te drinken. Dit verhoogt je trek in een sigaret en ook je eetlust. Drink wel voldoende water, want dit helpt met de afvoer van afvalstoffen.

 Stoppen met roken én op dieet

Het is slim om tijdens het stoppen met roken gezond te eten, maar het is niet aan te raden om echt te gaan diëten. Als je stopt met roken én gaat diëten, leg je de lat heel hoog voor jezelf en is kans groot dat één van beide niet lukt. Waarschijnlijk geef je het dan allebei op en ben je nog geen stap verder. Je kunt je beter eerst één of twee maanden lang volledig richten op het stoppen met roken en daarna pas gaan diëten.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met ons magazine en onze e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!


Dit pakket is hét leukste en meest inspirerende pakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale tijdschrift voor vrouwelijke krachtsporters met info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost.

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer je hoe je jouw leefstijl aanpast om spiergroei te bevorderen. We gaan het onder andere hebben over training, voeding en spierherstel. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

Inkijkexemplaar

KVV Proefpakket

36.85 22.50BESTELLEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Must Read

close-link