Sneller afvallen met deze 5 eenvoudige tips

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

De hype rondom afvallen, krachttrainen en killerbody’s wordt steeds groter en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt iets anders te beweren en dit kan best verwarrend zijn… Maar is het wel zo tegenstrijdig? Ik merk dat de grote lijnen vaak op hetzelfde neer komen, alleen iedereen vertelt het op zijn of haar eigen manier.

De rode draad is en blijft: minder binnenkrijgen dan je verbrandt en meer bewegen. En laat ik eraan toevoegen dat je niet altijd minder hoeft te gaan eten, maar vooral vaak anders! We weten ook bijna allemaal wel dat een komkommer veel gezonder is dan een zak chips.

Deze tips zullen vast niet nieuw zijn, maar ze zijn wel zeer de moeite waard nog eens te benoemen. Ik geef je een aantal tips die echt afvallen wat gemakkelijker maken.

1.  Slaap

- Advertentie -

Het begint met een goede nachtrust. Cliché, maar zeker waar! Tijdens je slaap maak je groeihormoon aan evenals leptine. Deze hormonen zijn van belang bij de vetverbranding en het verminderen van je hongergevoel. Als je wilt afvallen is voldoende slapen dus van groot belang. Slecht slapen stimuleert hormonen die juist zorgen voor meer vetopslag en dit wil je vermijden. Ook rusten je spieren maximaal tijdens je slaap en herstellen ze zich.

2. Voedzaam eten

Neem het juiste voedsel tot je. Afvallen is minder calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt en dit kan in theorie met elk voedsel. Maar je zal zelf wel begrijpen dat een zak M&M’s per dag veel minder voedzaam is dan veel groenten en fruit 😉

Het is natuurlijk vele malen beter om gezond eten te nuttigen met vitamines, mineralen en vezels. Dit vult ook veel meer, verzadigd langer en verkleint de kans op ‘honger’ tussen de maaltijden door. Vermijd suiker en transvetten zoveel mogelijk en eet in plaats daarvan volop groenten, fruit, peulvruchten, eiwitten en gezonde vetten. Zo is die paar kilo eraf al een stuk dichterbij.

3. Voedingsschema

Dit vind ik zelf wel een van de beste tips! Sinds ik een voedingsschema gebruik, is afvallen en gezond eten zoveel makkelijker geworden 🙂 Van tevoren worden je macronutriënten berekend en daardoor weet je precies wat je moet eten om alles binnen te krijgen! Het is fijner boodschappen doen, want na een tijdje weet je precies wat je moet hebben en beland er niet zoveel onnodig voedsel in je mandje.

Je weet ook wanneer je wat moet eten, dus de bereiding is ook makkelijker. Je hoeft niet elke dag weer opnieuw na te denken over wat je moet gaan eten…. Daarnaast leer je ook beter de juiste hoeveelheden inschatten. Het komt uiteindelijk niet op een paar calorieën aan, maar deze structuur geeft je wel wat meer rust.

4. Drank

Het drinken wordt vaak over het hoofd gezien en niet meegeteld in de totale dagelijkse caloriebehoefte. Ongemerkt ‘slurp’ je heel wat calorieën naar binnen en je blijft je afvragen waarom je niet afvalt. Ik houd zelf aan dat ik 2-3 kopjes koffie per dag drink en verder water en/of groene thee. Het is belangrijk dat je voldoende water drinkt, zodat je vochtbalans op peil blijft. Heel soms neem ik eens wat frisdrank light, maar dit is echt een uitzondering.

5. Sport

En natuurlijk mag sporten niet ontbreken! Om af te vallen, maar zeker ook voor je algehele gezondheid 🙂 Rust roest en zitten wordt zelfs het nieuwe roken genoemd. Dus sta op en kom in beweging! Goede sporten bij afvallen zijn krachttraining en HIIT (high intensity interval training). Deze sporten verhogen je vetverbranding en voorkomen spierverlies.

Langdurige cardio zorgt juist voor een toename van o.a. het stresshormoon cortisol en bemoeilijkt hierdoor de vetverbranding, dus kies wijs! Af en toe een rondje hardlopen of een stuk fietsen kan juist wel vetverlies bevorderen, zolang je maar niet te lang achter elkaar doorgaat.

Heb jij al een abonnement op onze digitale magazines en e-books? Je vindt hierin inspirerende verhalen, motivatietips, info over krachttraining en voeding en stappenplannen. Voor slechts 29 euro ontvang jij een jaar lang elk kwartaal een digitaal magazine en e-book! Bekijk onze abonnementen ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel

In deze bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV
Suus Bernshttps://www.instagram.com/miss_suus_ibdfit
Ik heb de ziekte van Crohn en daarom ben ik veel bezig met voeding en beweging. Krachttraining is echt mijn passie. Graag informeer en inspireer ik anderen met darmklachten vanuit mijn Facebook-pagina Darmkracht&Health.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Suus Bernshttps://www.instagram.com/miss_suus_ibdfit
Ik heb de ziekte van Crohn en daarom ben ik veel bezig met voeding en beweging. Krachttraining is echt mijn passie. Graag informeer en inspireer ik anderen met darmklachten vanuit mijn Facebook-pagina Darmkracht&Health.

Must Read

close-link