Met deze aanpassingen kun jij het ook šŸ™‚

De hype rondom afvallen, krachttrainen en killerbody’s wordt steeds groter en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt iets anders te beweren en dit kan best verwarrend zijn… Maar is het wel zo tegenstrijdig? Ik merk dat de grote lijnen vaak op hetzelfde neer komen, alleen iedereen verteld het op zijn of haar eigen manier.

De rode draad is en blijft: minder binnenkrijgen dan je verbrandt en meer bewegen. En laat ik eraan toevoegen dat je niet altijd minder hoeft te gaan eten, maar vooral vaak anders! We weten ook bijna allemaal wel dat een komkommer veel gezonder is dan een zak chips.

Deze tips zullen vast niet nieuw zijn, maar ze zijn wel zeer de moeite waard nog eens te benoemen. Ik geef je een aantal tips die echt afvallen wat gemakkelijker maken.

1.Ā  Slaap

Het begint met een goede nachtrust. ClichƩ, maar zeker waar! Tijdens je slaap maak je groeihormoon aan evenals leptine. Deze hormonen zijn van belang bij de vetverbranding en het verminderen van je hongergevoel. Als je wilt afvallen is voldoende slapen dus van groot belang. Slecht slapen stimuleert hormonen die juist zorgen voor meer vetopslag en dit wil je vermijden. Ook rusten je spieren maximaal tijdens je slaap en herstellen ze zich.

2. Voedzaam eten

Neem het juiste voedsel tot je. Afvallen is minder calorieĆ«n binnenkrijgen dan dat je verbruikt en dit kan in theorie met elk voedsel. Maar je zal zelf wel begrijpen dat een zak M&M’s per dag veel minder voedzaam is dan veel groenten en fruit šŸ˜‰

Het is natuurlijk vele malen beter om gezond eten te nuttigen met vitamines, mineralen en vezels. Dit vult ook veel meer, verzadigd langer en verkleint de kans op ‘honger’ tussen de maaltijden door. Vermijd suiker en transvetten zoveel mogelijk en eet in plaats daarvan volop groenten, fruit, peulvruchten, eiwitten en gezonde vetten. Zo isĀ die paar kilo eraf al een stuk dichterbij.

3. Voedingsschema

Dit vind ik zelf wel een van de beste tips! Sinds ik een voedingsschema gebruik, is afvallen en gezond eten zoveel makkelijker geworden šŸ™‚ VanĀ tevoren worden je macronutriĆ«nten berekend en daardoor weet je precies wat jeĀ moet eten om alles binnen te krijgen! Het is fijner boodschappen doen, want na een tijdje weet je precies wat je moet hebben en beland er niet zoveel onnodig voedsel in je mandje.

Je weet ook wanneer je wat moet eten, dus de bereiding is ook makkelijker. Je hoeft niet elke dag weer opnieuw na te denken over wat je moet gaan eten…. Daarnaast leer je ook beter de juiste hoeveelheden inschatten. Het komt uiteindelijk niet op een paar calorieĆ«n aan, maar deze structuur geeft je wel wat meer rust.

4. Drank

Het drinken wordt vaak over het hoofd gezien en niet meegeteld in de totale dagelijkse caloriebehoefte. Ongemerkt ‘slurp’ je heel wat calorieĆ«n naar binnen en je blijft je afvragen waarom je niet afvalt. Ik houd zelf aan dat ik 2-3 kopjes koffie per dag drink en verder water en/of groene thee. Het is belangrijk dat je voldoende water drinkt, zodat je vochtbalans op peil blijft. Heel soms neem ik eens wat frisdrank light, maar dit is echt een uitzondering.

5. Sport

En natuurlijk mag sporten niet ontbreken! Om af te vallen, maar zeker ook voor je algehele gezondheid šŸ™‚ Rust roest en zitten wordt zelfs het nieuwe roken genoemd. Dus sta op en kom in beweging! Goede sporten bij afvallen zijn krachttraining en HIITĀ (high intensity interval training) Deze sporten verhogen je vetverbranding en voorkomen spierverlies. LangdurigeĀ cardio zorgt juist voor een toename van o.a. het stresshormoon cortisol en bemoeilijkt hierdoor de vetverbranding, dus kies wijs!

Meer tips over afvallen?

Wil je meer tips om af te vallen en wil je meer weten over trainen in de sportschool? Misschien is het KVV Magazine dan wel iets voor jou!

Elke editie staat vol met tips om meer in shape te komen, info over krachttraining voor starters, motivatie tips, een workout schema en een weekmenu. Ideaal als je wilt gaan starten met krachttraining en meer wilt weten over gezonde voeding!