Sneller afvallen met deze 5 eenvoudige tips

15 april 2017
Posted in Voeding
15 april 2017 Suus Berns

Sneller afvallen met deze 5 eenvoudige tips

Met deze aanpassingen kun jij het ook 🙂

De hype rondom afvallen, krachttrainen en killerbody’s wordt steeds groter en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt iets anders te beweren en dit kan best verwarrend zijn… Maar is het wel zo tegenstrijdig? Ik merk dat de grote lijnen vaak op hetzelfde neer komen, alleen iedereen verteld het op zijn of haar eigen manier.

De rode draad is en blijft: minder binnenkrijgen dan je verbrandt en meer bewegen. En laat ik eraan toevoegen dat je niet altijd minder hoeft te gaan eten, maar vooral vaak anders! We weten ook bijna allemaal wel dat een komkommer veel gezonder is dan een zak chips.

Deze tips zullen vast niet nieuw zijn, maar ze zijn wel zeer de moeite waard nog eens te benoemen. Ik geef je een aantal tips die echt afvallen wat gemakkelijker maken.

1.  Slaap

Het begint met een goede nachtrust. Cliché, maar zeker waar! Tijdens je slaap maak je groeihormoon aan evenals leptine. Deze hormonen zijn van belang bij de vetverbranding en het verminderen van je hongergevoel. Als je wilt afvallen is voldoende slapen dus van groot belang. Slecht slapen stimuleert hormonen die juist zorgen voor meer vetopslag en dit wil je vermijden. Ook rusten je spieren maximaal tijdens je slaap en herstellen ze zich.

2. Voedzaam eten

Neem het juiste voedsel tot je. Afvallen is minder calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt en dit kan in theorie met elk voedsel. Maar je zal zelf wel begrijpen dat een zak M&M’s per dag veel minder voedzaam is dan veel groenten en fruit 😉

Het is natuurlijk vele malen beter om gezond eten te nuttigen met voldoende vitamines, mineralen en vezels. Dit vult ook veel meer, verzadigd langer en verkleint de kans op ‘honger’ tussen de maaltijden door. Vermijd suiker en transvetten zoveel mogelijk en eet in plaats daarvan volop groenten, fruit, peulvruchten, eiwitten en gezonde vetten. Zo is die paar kilo eraf al een stuk dichterbij.

3. Voedingsschema

Dit vind ik zelf wel een van de beste tips! Sinds ik een voedingsschema gebruik, is afvallen en gezond eten zoveel makkelijker geworden 🙂 Van tevoren worden je macronutriënten berekend en daardoor weet je precies wat je moet eten om alles binnen te krijgen! Het is fijner boodschappen doen, want na een tijdje weet je precies wat je moet hebben en beland er niet zoveel onnodig voedsel in je mandje.

Je weet ook wanneer je wat moet eten, dus de bereiding is ook makkelijker. Je hoeft niet elke dag weer opnieuw na te denken over wat je moet gaan eten…. Daarnaast leer je ook beter de juiste hoeveelheden inschatten. Het komt uiteindelijk niet op een paar calorieën aan, maar deze structuur geeft je wel wat meer rust.

4. Drank

Het drinken wordt vaak over het hoofd gezien en niet meegeteld in de totale dagelijkse caloriebehoefte. Ongemerkt ‘slurp’ je heel wat calorieën naar binnen en je blijft je afvragen waarom je niet afvalt. Ik houd zelf aan dat ik 2-3 kopjes koffie per dag drink en verder water en/of groene thee. Het is belangrijk dat je voldoende water drinkt, zodat je vochtbalans op peil blijft. Heel soms neem ik eens wat frisdrank light, maar dit is echt een uitzondering.

5. Sport

En natuurlijk mag sporten niet ontbreken! Om af te vallen, maar zeker ook voor je algehele gezondheid 🙂 Rust roest en zitten wordt zelfs het nieuwe roken genoemd. Dus sta op en kom in beweging! Goede sporten bij afvallen zijn krachttraining en HIIT (high intensity interval training) Deze sporten verhogen je vetverbranding en voorkomen spierverlies. Langdurige cardio zorgt juist voor een toename van o.a. het stresshormoon cortisol en bemoeilijkt hierdoor de vetverbranding, dus kies wijs!

Wil je graag afvallen en lukt het maar niet om het gewenste resultaat te behalen? Naast de tips in dit artikel kun je er ook voor kiezen om het Droog Trainen Protocol voor vrouwen te volgen. Het Droog Trainen Protocol bevat 70+ pagina’s met duidelijke info, een 12 weken trainingsprogramma, een macronutriënten calculator en een voedingslijst. Alles wat je nodig hebt om strak en fit te worden!

Suus Berns

Hallo, mijn naam is Suus. Een van mijn grote passies is schrijven. Hier heb ik echter tot nu toe weinig mee gedaan maar daar komt verandering in! En nu kan ik het combineren met mijn andere passies: krachttraining, voeding en mindset. Heb geen opleiding in sport en voeding, dus ik schrijf veelal uit eigen ervaring. Hoop jullie daarmee te kunnen inspireren en motiveren.

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout