Wat zijn eiwitten?

Eiwitten – ook wel proteïnen genoemd – leveren naast energie ook aminozuren. Eiwitten zijn 1 van de 3 macronutriënten. Dit zijn voedingsstoffen die je lichaam in grote mate nodig heeft. Koolhydraten en vetten zijn de andere twee macronutriënten.

Eiwitten zijn tevens de bouwstoffen van ons lichaam, denk hierbij aan de opbouw van je botten, cellen, organen, bloed en natuurlijk het herstel van je spieren. Ook spelen ze een rol bij onze hormoonhuishouding. Je kan dus wel stellen dat eiwitten erg belangrijk zijn voor ons lichaam.

Aminozuren

Eiwitten worden in ons lichaam omgezet in 20 verschillende aminozuren. Deze 20 aminozuren bestaan weer uit essentiële en niet essentiële aminozuren. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is dat je lichaam de essentiële aminozuren niet zelf kan aanmaken. Dit betekent dus dat je de essentiële aminozuren via je voeding en/of supplementen binnen moet krijgen. De niet essentiële aminozuren kunnen wel door je lichaam worden aangemaakt.

Snelle en langzame eiwitten

De meeste van ons zijn inmiddels wel bekend met snelle en langzame koolhydraten. Wat veel mensen nog niet weten is dat dit onderscheid ook bij eiwitten kan worden gemaakt. Onderzoek heeft aangetoond dat de snelheid waarmee het eiwit door het maag-darmkanaal wordt opgenomen per voedingsmiddel verschilt.

Wanneer is het nu het beste om snelle en/of langzame eiwitten te nuttigen?

Snelle eiwitten worden – zoals de naam al zegt – snel opgenomen door het maag-darmkanaal en daardoor ook snel getransporteerd naar o.a. je spieren. Snelle eiwitten kun je het beste ’s ochtends als je opstaat nuttigen. Daarnaast kun je snelle eiwitten ook voor je training innemen, zodat je lichaam de eiwitten even na je training heeft verteerd (dit duurt ongeveer één tot twee uur).

Langzame eiwitten worden dus logischerwijs langzamer opgenomen door je lichaam. Een goed voedingsmiddel of supplement met langzame eiwitten kan tot wel 7 à 8 uur lang aminozuren afgeven aan je lichaam.

Te weinig eiwitten

Als je te weinig eiwitten en dus ook te weinig aminozuren in je lichaam hebt en je spieren moeten wel herstellen, haalt je lichaam deze eiwitten uit spieren die niet hoeven te herstellen. Dit houdt dus in dat deze spieren afbreken en dat is iets wat we juist proberen te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat je dagelijks voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Welke voedingsmiddelen bevatten langzame eiwitten?

Langzame eiwitten vind je o.a. in:

  • Kipfilet
  • Eieren
  • Magere kwark
  • Zalmfilet
  • Kalkoenfilet
  • Magere yoghurt

Tevens zou je een caseïne shake kunnen nemen, dit zijn ook langzame eiwitten.

welke voedingsmiddelen bevatten snelle eiwitten?

Wei is een snel eiwit en wordt van nature in een beperkte hoeveelheid gevonden in melk. Wei wordt ook kunstmatig geïsoleerd. Wij kunnen dit snelle eiwit kopen in de vorm van de bekende whey eiwitshakes en zo toch van de voordelen van snelle eiwitten gebruikmaken. Naast melk zijn er verder geen producten die wei bevatten of de hoeveelheid wei is verwaarloosbaar. Eiwitshakes zijn een ideale aanvulling op je dagelijkse voeding, maar gebruik deze nooit om een maaltijd te vervangen!

Conclusie

Eiwitten zijn 1 van de 3 macronutriënten en bestaan uit 20 aminozuren. Zoals je leest zijn eiwitten niet zomaar eiwitten en kun je onderscheid maken in snelle en langzame eiwitten. Als je aan krachttraining doet is het van belang om na te gaan welke eiwitten je inneemt en vooral op welk moment. Neem je te weinig eiwitten in, dan kan dit resulteren in gewichtsverlies.

Rondom je training kun je het beste snelle eiwitten innemen, zodat je spieren direct worden voorzien van eiwitten die voor het herstel kunnen worden gebruikt. Voor het slapen gaan kun je juist weer beter kiezen voor langzame eiwitten, want hierdoor wordt je lichaam de gehele nacht wordt voorzien van eiwitten.

Wat is het verschil tussen snelle en langzame eiwitten?

Meer weten over eiwitten en gezonde voeding?

Wil je meer weten over eiwitten en welke producten eiwitten bevatten? In de eerste editie van ons magazine vind je een compleet artikel over eiwitten!

Daarnaast vind je in ons magazine:

✓ Praktische info over krachttraining en gezonde voeding
✓ Inspirerende verhalen van andere krachtsporters
✓ Workout schema
✓ Weekmenu
✓ Eiwitrijke recepten voor meer kracht

Ideaal als je aan krachttraining doet en meer wilt weten over krachttraining en gezonde voeding!