Rustperiode: wel of niet doen?

19 mei 2017
Posted in Spierherstel
19 mei 2017 Samantha Oosterwijk

Rustperiode: wel of niet doen?

Al een paar weken lang was ik niet meer naar de sportschool geweest! Mijn lichaam zat er even doorheen en geestelijk ging het ook wat minder. Ik erger me er heel erg aan en voel me er niet prettig bij, maar zo af en toe een pauze van het sporten is eigenlijk niet alleen maar slecht.

Betere resultaten na een rustperiode

Met enigszins wat angst voor de gewichten ben ik na deze periode eindelijk weer eens naar de sportschool gegaan. Ik wist zelf bijna zeker dat ik in gewicht omlaag moest gaan, maar het tegendeel was waar! Ik kon er zelfs gewicht op gooien! Helemaal blij was ik hiermee. En dat zelfs zonder pre-workout. De volgende dag had ik echter wel stukken meer spierpijn dat ik normaal had! Hoe zit dit nu eigenlijk?

Ergens is het natuurlijk ook logisch. De spieren hebben een poosje rust gehad. In mijn geval net op het randje van te lang rust: drie weken… In de tijd dat je spieren rust krijgen, komen ze weer helemaal bij. Hierdoor kun je geheel uitgerust weer verder trainen.

Het nadeel van de rustperiode is dat er wel wat verslapping in de spieren ontstaat, waardoor ik de volgende dag erg veel last had van spierpijn. Volgens de coach van de sportschool is zowel het nemen van rust van het sporten als een pauze van de supplementen een goed idee. Dan raakt je lichaam niet teveel aan de supplementen gewend, waardoor ze effectief blijven werken.

Momenteel ben ik weer erg op zoek naar een goed schema om weer te beginnen. Iedere dag (zoals ik deed) zit er even niet in, maar de rustperiode is nu wel voorbij. Ik houd het nu op drie keer per week en wie weet ga ik dit wel weer uitbreiden naar iedere dag. Het blijft in ieder geval goed voelen als ik geweest ben.

Een pauze soms is dus zeker wel aan te raden. Ik denk dat ik voortaan twee keer per jaar een pauze van ongeveer twee weken neem. Liever niet langer, zodat ik niet achteruit ga maar juist vooruit.

Waar je eigen grens ligt en wanneer je toe bent aan een rustperiode, is per individu verschillend. Heb jij wel eens een pauze? Of helemaal nooit? En hoe lang was dat voor jou? Hoe ging het toen je weer begon? Ik lees graag je reactie hieronder!

Start je net met krachttraining en wil je meer weten of spierherstel en krachttraining? In de FIT Methode vind je alle informatie die je nodig hebt om goed van start te gaan!

Samantha Oosterwijk

Nieuwsgierig en leergierig is wel hoe je mij kan omschrijven. Ik hou ervan om me te verdiepen in verschillende dingen die ik tegen kom en kom daardoor bijvoorbeeld ook uit bij de best werkende producten en/of merken voor mij. Deze ervaringen deel ik dan ook graag met jullie. Naast mijn karakter is er natuurlijk ook nog wat ik doe; Fitness uiteraard! 5 dagen in de week kun je mij in de ochtend vroeg in de sportschool van Gold's Gym vinden. Daarna snel thuis douchen en eten voor ik naar werk ga.

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout