Plaatselijk buikvet verbranden: kan dat?

9 april 2017
9 april 2017 Lies van Rijsbergen

Plaatselijk buikvet verbranden: kan dat?

De zomer is onderweg. De eerste zonnestralen herinneren ons eraan dat we binnenkort de bikini weer aan mogen. Heerlijk natuurlijk, in je bikini op het strand, vooral wanneer je lekker in je vel zit. Velen van ons zullen de komende maanden nog extra ons best doen in de sportschool. Het welbekende buikspierkwartiertje loopt storm. We doen nog een extra setje sit-ups, planking of push ups. Alles om met een strak buikje te paraderen over de boulevard en het strand op onze tropische vakantiebestemming.

Hoe krijg je een strakke buik?

Maar met welk doel doe je het buikspierkwartier nu eigenlijk? Wanneer je een strakkere buik wilt, zul je er in eerste instantie voor moeten zorgen dat je vet verbrandt. Wanneer je een vetpercentage hebt dat laag genoeg is, zullen je buikspieren vanzelf zichtbaar worden.

Iedereen heeft namelijk een mooi stel buikspieren onder het laagje vet. Hoe snel en bij welk vetpercentage dit gebeurt, verschilt wel van persoon tot persoon. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde anatomie qua spieren. De vraag die vaak gesteld wordt is hoe je je buikspieren kunt trainen om plaatselijk vet te verbranden. Maar is dit eigenlijk mogelijk?

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Om vet te verbranden heb je een negatieve energiebalans nodig. Dit houdt in dat je gedurende een langere periode meer energie/calorieën moet verbranden dan dat je binnenkrijgt. Het gaat hier om een energiebalans van je gehele lichaam. Hier hebben we gelijk het antwoord op de gestelde vraag; het is, helaas, niet mogelijk alleen het vet van je buik te laten verdwijnen. Die platte buik krijg je dus niet door elke dag sit-ups te doen.

Verbrand ik pas vet na 20 minuten trainen?

Vaak wordt er gezegd dat je minstens 20 minuten moet trainen voordat je vet gaat verbranden. Als je weinig tijd hebt en je deze 20 minuten niet redt, zou dit zinloos zijn. Het is waar dat de verhouding in kortere trainingssessies meer richting het verbranden van koolhydraten ligt. En dat deze verhouding gedurende een langere training meer richting de vetverbranding zal gaan.

Het gaat hier om de verhouding van de verbranding op dat moment in je training, en niet om het totale aantal calorieën die tijdens de training verbrand is. De negatieve energiebalans die nodig is om vet te verliezen, geldt nog steeds. En of deze energie nou verbrand is tijdens een aantal korte of een lange trainingssessie, doet er onder de streep niet toe.

Vet verbranden en tegelijkertijd spiermassa opbouwen

In een ideale situatie zul je naast het kwijtraken van vet ook je spiermassa willen vergroten. Het is erg moeilijk om tegelijkertijd spiermassa op te bouwen en vet te verbranden. Vaak lukt dit op het begin wel als je nog veel kilo’s wilt verliezen, maar dit wordt steeds moeilijker. Dit is zo lastig omdat deze twee doelen verschillende methodes vereisen.

Om spiermassa op te bouwen heeft je lichaam in principe meer energie nodig dan het verbrandt. Voor vetverbranding geldt het tegenovergestelde. Je lichaam zal het vet dat je wilt verbranden niet als energiebron gebruiken om spiermassa op te bouwen. Tijdens het vet verbranden heeft je lichaam het opbouwen van spieren niet als eerste prioriteit. Een manier om dit op te lossen, is om deze twee doelen af te wisselen in verschillende trainingsfasen (bulken/cutten).

Maar wat dan wel?

Samenvattend: wanneer je een lager vetpercentage wilt bereiken, zorg er dan voor dat je gedurende een langere periode meer energie verbrandt dan dat je binnenkrijgt door middel van je voeding. Let er hierbij op dat je niet te hard van stapel loopt en té weinig binnenkrijgt. Je lichaam heeft zeker energie nodig om te kunnen sporten. En de trainingen zijn juist zo belangrijk om je spiermassa in stand te houden en energie te kunnen verbranden.

Alleen deelnemen aan het buikspierkwartier en niets aanpassen aan je voeding zal er niet voor zorgen dat je je buikvet verliest, maar buikspieroefeningen kunnen wel zorgen voor sterkere buikspieren.

Weet je niet goed wat wel en niet gezond is en heb je inspiratie nodig voor lekkere én gezonde gerechten? Dan kunnen wij je het boek FitChef aanraden met 105 gezonde, lekkere en eenvoudig te bereiden recepten!

Vond je dit een interessant artikel? Deel het dan met je vrienden via de social media knoppen hieronder!

Lies van Rijsbergen

Hi! Mijn naam is Lies van Rijsbergen. Naast mijn passie voor krachttraining loop ik graag hard en kook ik graag. Ik vind het heel leuk om door middel van blogartikelen mijn kennis die ik tijdens mijn studie bewegingswetenschappen heb opgedaan en mijn eigen ervaringen te delen met alle andere vrouwen met dezelfde interesses als ik!

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout