fbpx

Met een blessure toch naar de sportschool!

Ken je dat? Maandag.. Honderd squats.. Yeah! Honderd deadlifts.. Yeah! Maximaal zweten en maximaal knallen, ik ben blij! Dinsdag, spierpijn, whoop whoop..echt het gevoel van wat gedaan te hebben! Woensdag, oké, trainen gaat niet zo lekker, want kramp ontstaat bij zo’n beetje elke dumbbell die ik vast heb.. Donderdag.. Boom, auw.. Kleine teen in close contact met de boekenkast en met een luide krak komt nog meer pijn..

Dit was mijn week.. Maar hoe train je dan? Hoe ga je door als je liever thuis op de bank wil zitten? Maar je jezelf toch al strompelend naar de sportschool beweegt? Ik heb het zo gedaan.

Wat kan wel?

Dat is alvast een goed begin. Gewoon bedenken wat wel gaat. Je hoeft tenslotte niet, het is een eigen keuze om te gaan. Elke training die je nu pakt is bonus. Dus bedenk bijvoorbeeld wat je zou kunnen doen om een oefening pijnvrij te kunnen doen. Zoals een andere houding, of een ander apparaat. Stel dat je wel wilt benchpressen en je bent niet zeker van je armen, dan is de Smith-machine een prima oplossing! En zo bekijk je voor die dag je hele routine.

Neem 15 minuten voor de training even de tijd om deze te plannen!

Loop rond in de gym (voor zover dat gaat) en bekijk wat je kan doen als je stap 1 al hebt gehad. Hoe kan je toch een lekkere training pakken? Je kan het altijd proberen, lukt het niet, dan doe je het anders. Houd dan niet teveel vast aan al je ideeën over hoe iets moet gaan.. Alles is oké. Je bent er, je gaat er tegenaan.

Iets minder is ook heel OK

Wees niet zo streng voor jezelf! Je hoeft niet altijd maximaal te gaan. Ik weet dat het lekker is en ik ben ook niet zo van het “verplichte rustdag omdat het moet”-gevoel. Maar soms moet je tevreden zijn met de max die je vandaag kunt. Ook al is het dan minder als gister.. No worries!

Reps, reps, reps!

Kan iets pijnloos? Mooi, dan is het extra-rep-tijd! Doe er 100, doe er 200.. Doe er 500! (oké, misschien is 500 wel wat veel.. maar je snapt wat ik bedoel, toch?) Want als dit gedeelte van je lijf nog niet zeer doet, dan kan het best wat hebben. En als je daar morgen spierpijn hebt is de rest al beter, dus kan je vast alweer wat anders doen! (Dit is natuurlijk voor de bikkels die echt eigenwijs zijn en gewoon niet willen stoppen.)

Eet gezond!

Eet gezond(er). Je lijf heeft het nodig. Bekijk wat je lijf nodig heeft om beter te worden. Ik heb zelf altijd baat bij magnesium(citraat) als ik veel spierpijn heb. Ik slik het bijvoorbeeld al vooraf als ik weet dat er zware weken aankomen.

Laat duidelijk merken dat je pijn hebt! (echt belangrijk!!)

Want jij staat er, met breuken, met spierpijn en dus serieuze auw! En dat mogen die losers zonder spierpijn best weten! Want jij bent een bikkel en jij zet door.. (grapje, grapje!)

Als laatste, luister naar je lijf..

Want hoe graag je ook wilt, soms wil het even niet, dus neem dan gewoon even rust. Pak een boek, laat jezelf masseren.. Knuffel je hond, doe iets waardoor je ontspant naast trainen.. All good! Soms gaat het gewoon echt niet, geef daar dan aan toe. Want dat lijf moet nog even mee, en je gainz zijn niet weg na een dagje (of twee) rust!

Ik heb deze week wel getraind. Ik kon niet genoeg knijpkracht in mijn handen opbrengen om veel te tillen (ja awesome die 100 deadlifts, zelfs tandenpoetsen was een probleem), maar duwen ging prima, dus de bench press in alle mogelijke variaties gedaan (breed, smal, incline, decline etc. etc.). Ook mijn buikspieren zijn nu helemaal in de zone met 21100 reps. (oké, niesen of lachen is minder leuk maar dat sixpack is voelbaar)

Helaas gaat het met mijn kleine teen minder goed. Dus voorlopig zal ik wel een beetje rond blijven strompelen. Maar ook strompelend is het tijd voor gainz!