Maaltijdvervangers en shakes

Bij iedere drogist, supermarkt of voedings- / supplementenwebshop kom je afvalshakes, repen en maaltijdvervangers tegen. Leuk en heel gemakkelijk, want het kost je weinig moeite. Maar is dit nu een goede oplossing tegen je overgewicht? Nee, absoluut niet.

De repen en shakes zitten bommetje vol met suikers en andere zooi. Sommige van deze producten bevatten weinig vezels en worden snel door het lichaam opgenomen. Het kost je lichaam weinig energie om het te verteren en je lichaam gebruikt uit eindelijk minder calorieën. Als je stopt met het gebruiken van shakes en repen, is de kans groot dat je in rap tempo weer aankomt en weer opnieuw kan beginnen met afvallen. Kortom: weggegooid geld en dus zonde van je tijd en moeite om van die repen en shakes te gebruiken.

Sommige repen bevatten bijna net zoveel calorieën als een candybar.  Zit jij van 1 candybar vol? Ik niet. Als je een maaltijd vervangt door een afvalshake of reep, heeft dit dan ook vaak eetbuien als gevolg.

Wil je toch graag een maaltijd vervangen met een shake of reep? Dat kun je doen bij maximaal 1 maaltijd per dag, maar let dan wel op de suikers en andere stoffen die erin zitten. Kies het liefst voor een shake of reep met enkel natuurlijke ingrediënten zonder suikers.

Crash diëten

Wat is een crash dieet nu precies? Heel simpel uitgelegd: tijdens een crash dieet eet je heel erg weinig, veel minder dan je dagelijkse behoefte. En bij sommige diëten ook alleen maar voedingsmiddelen waar weinig calorieën inzitten. Denk bijvoorbeeld aan het soepdieet, het fruitdieet, het dukandieet, het yoghurtdieet, het ziekenhuisdieet, het sapdieet en Sonja Bakker.

Je wilt zo snel mogelijk veel kilo’s afvallen en begint daarom aan een crash dieet. Verstandig? Nee, absoluut niet. Gevolgen van een crash dieet zijn vochtverlies, spierafbraak en vermoeidheid. Als gevolg van een tekort aan vezels, krijg je last van darmproblemen en een slechte stoelgang. Verder kan een tekort aan vitaminen en mineralen droog haar, haaruitval en breekbare nagels tot gevolg hebben.

Je bloeddruk kan verlagen, waardoor je last kunt krijgen van duizeligheid en uiteindelijk hartritmestoornissen of zelfs een hartinfarct. De kans op botafbraak is hoger, je schildklier gaat minder goed werken en je metabolisme vertraagt. Als gevolg van een ijzertekort, kun je last krijgen van bloedarmoede. Je krijgt hoofdpijn en je bent misselijk, je hebt veel honger en het kan zijn dat je soms flauwvalt. Daarnaast heb je geen energie om normaal te kunnen functioneren. Ook is het zo dat je steeds minder moet eten om het gewenste resultaat te behalen.

Uiteindelijk heb je je streefgewicht bereikt. Yeah, je kunt eindelijk meer eten. Je hebt je ongetwijfeld harstikke slecht gevoeld, maar blijkbaar had je het ervoor over. Het allergrootste nadeel komt echter nu pas. Als je weer terug gaat naar je oude levensstijl, vliegen de kilo’s er weer aan. Zelfs als je nu overstapt op een gezonde levensstijl en je houdt aan je normale dagelijkse caloriebehoefte, zul je zien dat je snel weer aankomt.

Ook ik ben wel eens dagen en zelfs weken aan het crashen geweest, omdat ik dacht dat ik zo wel zou afvallen. ik praat over dingen die ik zelf heb gevoeld en een deel van de informatie haal ik uit de wetenschap.

Koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarm dieet is momenteel heel erg in. Het is echt de hype van dit moment en hiermee kun je snel afvallen. Maar vergeet niet dat wij als krachtsporters via onze voeding alle voedingsstoffen in de juiste mate binnen moeten krijgen en niet zonder koolhydraten kunnen. Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers voor onder andere de stofwisseling. Onze hersenen zijn ook aangewezen op een snelle energievoorziening.

Je lichaam krijgt met een koolhydraatarm dieet vrijwel alleen eiwit en vet binnen. Dit kan ook weer schadelijk zijn voor je lichaam. Koolhydraatarm eten bevordert het ontstaan van obstipatie en de nieren worden hierdoor belast. Je bloeddruk wordt lager en je cholesterolgehalte neemt toe. Eigenlijk pleeg je roofbouw op je lichaam. De kans is groot dat je lichaam heftig gaat reageren wanneer je weer koolhydraten gaat eten. Hierdoor zul je dan waarschijnlijk ook weer aankomen.

Een koolhydraatarm dieet hoeft niet altijd slecht voor je te zijn en kan ook juist voordelen bieden, zeker als je gevoelig bent voor koolhydraten en hierdoor snel aankomt. Het probleem is dat de meeste mensen hier zomaar aan beginnen zonder te kijken of ze nog wel voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen en de juiste eiwitten en vetten eten. En omdat ze niet weten hoe moeilijk het kan zijn om vol te houden, starten ze zonder echte voorbereiding en zijn ze vaak alweer snel terug bij af.

Verdiep je hier dus eerst goed in en zorg ervoor dat je alle vitamines en mineralen die je nodig hebt voldoende binnenkrijgt. Begin er niet zomaar aan en bereid je erop voor dat de eerste paar weken heel zwaar zullen zijn.

Hoe val ik nu wel gezond af?

Belangrijk is dat je gezond gaat eten en op je dagelijkse calorie-inname let. Ga ook meer bewegen, zodat je calorieën verbrandt. Begin met lopen, hardlopen, fietsen of doe mee met een bootcampgroepje of een aantal groepslessen doet bij de sportschool. Je verbrandt met elke sport calorieën, ook al verbrandt je met het een meer dan met het ander. Toch kun je wel het beste afvallen met krachttraining, omdat je dan ook direct spiermassa aanmaakt en je stofwisseling verhoogt.

Wil je blijvend en gezond afvallen en ben je op zoek naar lekkere, eiwitrijke recepten die alle vodingsstoffen bevatte die je als krachtsporter nodig hebt? Kijk dan eens of het boek FitChef met 105 gezonde, makkelijk te bereiden recepten iets voor je is!

Je kunt via Krachttraining Voor Vrouwen een voedingsschema en trainingsschema op maat aanvragen als je het zelf niet ziet zitten of wanneer je zelf geen zin hebt (of niet de juiste kennis hebt) om dit te maken. Met een krachttraining schema of voedingsschema op maat gemaakt door een specialist zul je sneller echt resultaat behalen.