Wie ben ik?

Ik ben Janneke, net 20 jaar oud. Ik heb wel eerder verhalen geschreven, maar dit is mijn eerste blog ooit. Vanaf nu zal hier regelmatig een blog van mij verschijnen over voeding en sport.

Mijn oude leefpatroon

Ik ben altijd al stevig geweest (overgewicht) en het maakte me gewoon niet echt veel uit. Af en toe heb ik wel eens periodes gehad waarin ik dacht: “Goh, ik ben dik”. Als echte puber ging ik op een gegeven moment wel naar de sportschool, maar dat was maar voor korte duur.

Echt afvallen lukte niet omdat ik hetzelfde at en 1 à 2 keer per week naar de sportschool ging. Dit was niet voldoende om echt resultaten te behalen. Er waren mensen die zich zorgen over me maakten en me graag wilden helpen. Van een wielrenster kreeg ik zelfs een mapje en een poster over voeding en beweging die ze speciaal voor mij had gemaakt.

Ik wilde echter niet afvallen en vond mijn leven op dat moment wel prima. Ik was echt niet het meisje van de gezonde voeding, bah. Fietsen, lopen of naar de sportschool was echt niets voor mij. Ik was het meisje dat altijd heel stil was, vaak zat te knutselen en in de keuken vette en suikerrijke dingen stond te bakken.

Ik at heel erg ongezond en ging met de bus na school toe. De enige beweging die ik had bestond uit een beetje lopen, een beetje fietsen en 1 of 2 keer per week naar de gym.

Hoe ik begon te veranderen

In 2013/2014 was ik bezig met mijn afstudeerjaar als horeca assistente. In die tijd had ik steeds last van mijn schouders en nek. Ik heb fysiotherapie gehad en dat hielp voor een zekere periode. Uiteindelijk kreeg ik een verwijzing naar een oefentherapeute. Ik heb daar behandelingen gehad en tips gekregen over mijn houding.

Aan de hand van allerlei oefeningen merkte de oefentherapeute uiteindelijk op dat mijn schouderspieren dusdanig slap waren. Ze vroeg of ik wel sportte en ik vertelde haar dat ik dat niet deed. Ik kreeg het advies om naar een sportschool te gaan en te beginnen met krachttraining om mijn schouderspieren sterker te maken.

In eerste instantie dacht ik: “Ach, dat zal allemaal wel zo zijn. Weer iemand die mij aan het sporten wil hebben.” Ik heb er echt lang over nagedacht of ik nu wel of niet zou gaan. Ik dacht: “Dit is toch niks voor mij? Mij niet gezien in de sportschool.” Maar de pijnklachten bleven aanhouden en ik ging weer naar de oefentherapeute toe. Daar kreeg ik weer dezelfde vraag.

Ik wilde toch echt van die pijn af en vroeg iemand anders hoe ik van die pijn afkwam zonder naar de sportschool te gaan. Ook kreeg ik in die periode voor het eerst lichamelijk en emotioneel last van mijn overgewicht. Ik stond naakt voor de spiegel en zag in dat ik echt dik was. Ik voelde me lelijk.

Nieuwe doelen

Vanaf dat moment had ik twee doelen: van de pijn afkomen en afvallen. Begin 2015 heb ik eindelijk de keuze gemaakt om naar de sportschool te gaan en iets aan mijn voeding te gaan doen. Ik vroeg iemand mee naar de sportschool, want ik durfde niet alleen. Ik schaamde me voor mezelf en durfde daar niet te gaan douchen.

Ik deed aan krachttraining en daarnaast deed ik ook mee aan groepslessen, zoals steps en spinning. Met pijn en moeite moest ik ook nog mijn voeding veranderen. Dit vond ik in het eerste instantie helemaal niets, maar toch probeerde ik het. Stapje voor stapje, vallen en weer opstaan. Ik heb wel eens momenten gehad dat ik heb lopen huilen en boos was. Moest ik dat ook al laten staan? Ja, ik wilde toch afvallen, dan zou het moeten.

Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer interesse in voeding en wilde ik er veel meer over weten. Al snel bedacht ik dat ik andere mensen wilde helpen die overgewicht hebben of zich niet fit voelen. Ik schreef me toen in voor de opleiding tot voedingsadviseur.

Nu

Ik ben nu halverwege mijn opleiding en hierdoor heb ik al veel geleerd. Vanaf februari 2015 tot nu ben ik 23 kilo afgevallen. Ik voel me fitter en mijn schouderklachten zijn helemaal verdwenen. Ook heb ik last van eczeem en dit is rustiger geworden. Nu sport ik vrij veel, omdat ik het leuk vind. Op de sportschool noemen ze me al de fanatiekeling en vinden ze dat ik kleine babyspierballetjes heb.

Ik doe aan krachttraining, pole fitness, steps, spinning, body attack, body jam en body combat. Daarnaast doe ik ook aan sh’bam en mountainbiken. Veel verschillende dingen dus en dit is ook wel behoorlijk pittig en moeilijk. De laatste tijd heb ik veel spierpijn, maar ik ken ook niet anders meer.

Mijn conclusie is dat gezond eten en sport met elkaar verbonden zijn als je echt goede resultaten wilt behalen. En kijk niet te ver vooruit. Kijk af en toe ook eens naar waar je vandaan komt en waar je nu staat. Maak van tevoren foto’s en na een aantal weken of maanden weer opnieuw. Wees gelukkig met wie je bent en de resultaten die je al hebt behaald!

Ik hoop jullie te kunnen inspireren!

Lieve groet,
Janneke

Volg mij op facebookChange for new life.