Moet je als krachtsporter eiwitshakes nemen?

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Eiwitshakes zijn een begrip onder krachtsporters. Je krijgt hiermee direct veel eiwitten binnen en ze zijn dus ideaal als je je dagelijkse eiwitinname wilt verhogen. Maar moet je als krachtsporter ook dagelijks een eiwitshake drinken om goede resultaten te behalen?

Snelle en langzame eiwitten

Het grote verschil tussen eiwitshakes en de meeste andere eiwitbronnen is dat eiwitshakes snelle eiwitten bevatten. Alleen in eiwitshakes en in melk vind je veel snelle eiwitten. Snelle eiwitten worden snel door het lichaam opgenomen en langzame eiwitten langzaam. Voor de meeste gewone krachtsporters is dit echter niet van groot belang. Het is eigenlijk alleen belangrijk dat je over de gehele dag voldoende eiwitten binnenkrijgt. En als je een eiwitshake neemt voor je training moet je die – vanwege de snelle opname – niet te vroeg innemen (maximaal één uur voor je training).

Voor gevorderde krachtsporters is het belangrijker om rekening te houden met snelle en langzame eiwitten. Wil je weten wat de verschillen precies zijn en hoe je hier rekening mee kunt houden? Lees dan dit artikel over snelle en langzame eiwitten.

Eiwitinname

- Advertentie -

Het fijne aan een eiwitshake is dat je hiermee veel eiwitten binnen krijgt en vrijwel geen andere voedingsstoffen. Eiwitshakes bevatten daardoor ook weinig calorieën. Het is daarom een ideale eiwitbron waarmee je je dagelijkse voeding kunt aanvullen. Echter is dit niet nodig als je al voldoende eiwitten uit je voeding haalt. Zo kun je ook veel eiwitten halen uit kipfilet, tonijn, magere kwark, Skyr, seitan en spinazie. Hier vind je onze volledige lijst met 40 eiwitrijke producten.

Eiwitshakes om af te vallen

Wil je afvallen? Eiwitshakes zullen je niet helpen bij het afvallen, maar kunnen wel een goede aanvulling zijn op je voeding. Als je wilt afvallen, zul je in verhouding minder koolhydraten moeten eten. Niet omdat koolhydraten je dik maken, maar omdat je in ieder geval voldoende eiwitten en vetten binnen moet krijgen. Als je je calorie-inname verlaagt, doe je dit door voornamelijk koolhydraten uit je voedingspatroon te schrappen. Aangezien het bij het afvallen lastig kan zijn om voldoende voedingsmiddelen te vinden met weinig calorieën en veel eiwitten, kunnen eiwitshakes een goede aanvulling zijn.

Eiwitshakes voor vegans

Ben je vegan? Dan kunnen vegan eiwitshakes een goede oplossing bieden om je eiwitinname gemakkelijk te verhogen. Als vegan krijg je vaak automatisch minder eiwitten binnen, omdat je geen dierlijke producten eet. Er zijn wel veel plantaardige voedingsmiddelen met eiwitten, maar vaak bevatten deze producten in verhouding minder eiwitten en zijn niet alle aminozuren hierin aanwezig.

Conclusie

Als gewone krachtsporter heb je eiwitshakes dus eigenlijk helemaal niet nodig, zolang je maar voldoende eiwitten uit je voeding haalt. Eiwitshakes kunnen soms zeker een goede aanvulling zijn, vooral als je wilt afvallen of vegan bent. Maar je hoeft ze niet per se dagelijks te drinken. Vervang ook nooit een complete maaltijd door een eiwitshake, want dan krijg je weer te weinig andere voedingsstoffen binnen! Krijg je die eiwitshakes niet weg? Kijk dan of je je eiwitten uit andere producten kunt halen.

Als gevorderde krachtsporter is het wel aan te raden om eiwitshakes te nemen. Het liefst een half uur voor elke training en eventueel ook een shake bij het ontbijt.

Wil je weten welke voedingsstoffen je allemaal nodig hebt en hoe je zelf een goed weekmenu maakt? In het e-book #EAT well van onze Powervrouw Bundel leren we je hoe je stap voor stap je voedingspatroon blijvend aanpast.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Must Read

close-link