fbpx

Eiwitshakes zijn een begrip onder krachtsporters. Je krijgt hiermee direct veel eiwitten binnen en ze zijn dus ideaal als je je dagelijkse eiwitinname wilt verhogen. Maar moet je als krachtsporter ook dagelijks een eiwitshake drinken om goede resultaten te behalen?

Snelle en langzame eiwitten

Het grote verschil tussen eiwitshakes en de meeste andere eiwitbronnen is dat eiwitshakes snelle eiwitten bevatten. Alleen in eiwitshakes en in melk vind je veel snelle eiwitten. Snelle eiwitten worden snel door het lichaam opgenomen en langzame eiwitten langzaam. Voor de meeste gewone krachtsporters is dit echter niet van groot belang. Het is eigenlijk alleen belangrijk dat je over de gehele dag voldoende eiwitten binnenkrijgt. En als je een eiwitshake neemt voor je training moet je die – vanwege de snelle opname – niet te vroeg innemen (maximaal één uur voor je training).

Voor gevorderde krachtsporters is het belangrijker om rekening te houden met snelle en langzame eiwitten. Wil je weten wat de verschillen precies zijn en hoe je hier rekening mee kunt houden? Lees dan dit artikel over snelle en langzame eiwitten.

KVV Proefpakket

✔︎ 3x KVV Magazine digitaal
✔︎ 1x e-book 'Hoe bevorder je spiergroei?' (min. 80 pag.)

Nu slechts € 19,00 👉

Eiwitinname

Het fijne aan een eiwitshake is dat je hiermee veel eiwitten binnen krijgt en vrijwel geen andere voedingsstoffen. Eiwitshakes bevatten daardoor ook weinig calorieën. Het is daarom een ideale eiwitbron waarmee je je dagelijkse voeding kunt aanvullen. Echter is dit niet nodig als je al voldoende eiwitten uit je voeding haalt. Zo kun je ook veel eiwitten halen uit kipfilet, tonijn, magere kwark, Skyr, seitan en spinazie. Hier vind je onze volledige lijst met 40 eiwitrijke producten.

Eiwitshakes om af te vallen

Wil je afvallen? Eiwitshakes zullen je niet helpen bij het afvallen, maar kunnen wel een goede aanvulling zijn op je voeding. Als je wilt afvallen, zul je in verhouding minder koolhydraten moeten eten. Niet omdat koolhydraten je dik maken, maar omdat je in ieder geval voldoende eiwitten en vetten binnen moet krijgen. Als je je calorie-inname verlaagt, doe je dit door voornamelijk koolhydraten uit je voedingspatroon te schrappen. Aangezien het bij het afvallen lastig kan zijn om voldoende voedingsmiddelen te vinden met weinig calorieën en veel eiwitten, kunnen eiwitshakes een goede aanvulling zijn.

Eiwitshakes voor vegans

Ben je vegan? Dan kunnen vegan eiwitshakes een goede oplossing bieden om je eiwitinname gemakkelijk te verhogen. Als vegan krijg je vaak automatisch minder eiwitten binnen, omdat je geen dierlijke producten eet. Er zijn wel veel plantaardige voedingsmiddelen met eiwitten, maar vaak bevatten deze producten in verhouding minder eiwitten en zijn niet alle aminozuren hierin aanwezig.

Conclusie

Als gewone krachtsporter heb je eiwitshakes dus eigenlijk helemaal niet nodig, zolang je maar voldoende eiwitten uit je voeding haalt. Eiwitshakes kunnen soms zeker een goede aanvulling zijn, vooral als je wilt afvallen of vegan bent. Maar je hoeft ze niet per se dagelijks te drinken. Vervang ook nooit een complete maaltijd door een eiwitshake, want dan krijg je weer te weinig andere voedingsstoffen binnen! Krijg je die eiwitshakes niet weg? Kijk dan of je je eiwitten uit andere producten kunt halen.

Als gevorderde krachtsporter is het wel aan te raden om eiwitshakes te nemen. Het liefst een half uur voor elke training en eventueel ook een shake bij het ontbijt.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met ons magazine en onze e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

Dit pakket is hét leukste en proefpakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale tijdschrift voor vrouwelijke krachtsporters met info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost.

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer jij stap voor stap je leefstijl aan te passen om spiergroei te optimaliseren. We gaan het onder andere hebben over de manier van trainen, voeding, slaap en stress. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

KVV Proefpakket

✔︎ 3x KVV Magazine digitaal
✔︎ 1x e-book 'Hoe bevorder je spiergroei?' (min. 80 pag.)

Nu slechts € 19,00 👉