fbpx

Krachttraining is zeer zeker ook voor vrouwen een top sport!

Helaas zijn er nog steeds heel veel vrouwen die ‘bang’ zijn om aan krachttraining te beginnen. Gelukkig zie ik zelf steeds meer vrouwen in het ‘krachthonk’ trainen, maar het mag nog meer worden. De cardio apparaten worden veelvuldig gebruikt – ook als dé manier om af te vallen – , maar alleen wat fietsen of crosstrainen zal je niet helpen je doelen te behalen. Het zorgt voor een beter uithoudingsvermogen, maar niet voor een echt strak lichaam.

Waarom krachttraining beter werkt

Krachttraining geeft vrouwen geen mannen lichaam, alleen al omdat vrouwen veel minder testosteron in hun lijf hebben. We worden geen meters hoog en breed…..en groen zoals de hulk. Krachttraining geeft vrouwen een strakker lichaam en we kunnen er veel mee afvallen. Dit komt doordat het de vetverbranding stimuleert en ons metabolisme verhoogt. Zelfs in rust verbruiken je spieren dan meer energie en dit is precies wat we willen!

Blije hormonen

Tijdens krachttraining komen er stofjes vrij in de hersenen. Dit zijn noradrenaline, serotonine en dopamine, ook wel neurotransmitters genoemd. Deze stoffen zorgen voor een fijn gevoel. Ik noem het na het trainen altijd voldaan ‘mijn sport roes’: een gevoel van trots en kracht. Krachttraining zorgt er ook voor dat je meer groeihormoon aanmaakt en dit draagt bij aan een beter afweersysteem, verjonging van huidcellen en sterke botten. Naast trainen zijn voldoende eiwitten en slaap ook belangrijk voor het verhogen van het groeihormoon.
 

Nog meer redenen om aan krachttraining te doen

Met krachttraining bouw je meer spiermassa op, waardoor je lichaam mooier gevormd wordt. Ook je banden en pezen zullen sterker worden, wat weer goed is voor een mooie houding. Verder kan krachttraining voor vrouwen angst en depressie verminderen, stress verlagen en je slaap bevorderen. En des te meer spiermassa je opbouwt, des te meer vet je lichaam zal verbranden. Met krachttraining in combinatie met een goed en gevarieerd voedingspatroon zul je sneller afvallen dan met cardio.

Krachttraining saai?

Dit is een reden die ik ook geregeld hoor als vrouwen mij vertellen waarom ze niet aan krachttraining willen doen. Maar saai hoeft het echt niet te zijn! Zeker niet als je ook een goed schema bijhoudt en om de vier tot acht weken wisselt van schema. Zo kun je je elke keer op iets nieuws focussen, zoals kracht, herhalingen, uitvoering en houding. Je kunt jezelf eindeloos blijven uitdagen om sterker te worden en dat maakt krachttraining juist zo veelzijdig! Ikzelf ben er vele kilo’s mee afgevallen en ik weet zeker dat jij je doelen ook kan behalen met krachttraining, ongeacht wat deze zijn.