Kun je elke dag een ei eten?

on

Houd jij ook zo van een gebakken of gekookt eitje? Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen, maar worden ook regelmatig in een kwaad daglicht geplaatst. Er wordt dan aangeraden om maximaal een paar keer per week een ei te eten. Wat is hier nu van waar en kun je elke dag een ei eten? in dit blog lees je hier meer over.

Voedingsstoffen in een ei

Als je kijkt naar de macro’s in een ei, zul je merken dat het voornamelijk eiwit en vet bevat. Daarom is een ei ook ideaal als je wilt afvallen, want je krijgt hiermee vrijwel geen koolhydraten binnen. Een kippenei van 50 gram bevat 6 gram eiwit, 5 gram vet en 0,1 gram koolhydraten.

Een ei bevat alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. Daarbij zijn eieren ook rijk aan verschillende vitamines en mineralen, namelijk:

  • Vitamine B2
  • Vitamine B11
  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Fosfor
  • IJzer
  • Zink
  • Seleen

Aangezien eieren alle essentiële aminozuren en bovenstaande vitamines en mineralen bevatten, zijn ze ook een goede vervanger van vlees. Als je vegetarisch eet, is het dus aan te raden om wat vaker een ei te eten.

Hoe zit het met cholesterol?

- Advertentie -

In een ei zit ongeveer 200 milligram cholesterol. Daarom wordt vaak gedacht dat het eten van een ei ook nadelig is voor onze gezondheid en wordt aangeraden om maximaal enkele keren per week een ei te eten. Dit is ook het advies van het Voedingscentrum [1]. Zij geven aan dat het cholesterol in ei het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 iets verhoogd.

Er is echter ook onderzoek dat dit tegenspreekt. Uit dit onderzoek is gebleken dat het eten van één ei per dag de kans op een beroerte met 12% vermindert in vergelijking met het eten van twee eieren per week [2]. Eieren verhogen inderdaad het LDL-cholesterol, maar ook het HDL-cholesterol. Een verhoogd LDL-cholesterol kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen, maar door de verhoging van het HDL-cholesterol wordt dit effect waarschijnlijk teniet gedaan.

Daarnaast is ook bewijs gevonden dat het regelmatig eten van eieren het risico op diabetes type 2 juist kan verlagen. Volgens dit onderzoek hebben eieren ook geen negatieve invloed op het cholesterolgehalte van mensen met diabetes type 2.

Conclusie

Als je naar de onderzoeken kijkt en naar de voedingswaarde van eieren, is het absoluut niet slecht om elke dag een ei te eten. Het is zelfs heel goed voor je gezondheid! Daarbij zijn eieren ideaal als je op dieet bent, aangezien ze goed verzadigen en weinig koolhydraten bevatten.

Ideeën voor ei-recepten

  • Groente-omelet
  • Gepocheerd ei
  • Ei uit de oven
  • Eiwrap
  • Eimuffins

Wil jij weten welke voedingsmiddelen je beter wel en niet kunt eten? Leer alles over voeding en maak stap voor stap je eigen voedingsschema met het e-book #EAT well van onze Powervrouw Bundel! In deze bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset, herstel en leefstijlfactoren die jij als vrouwelijke krachtsporter nodig hebt. Bekijk de bundel ->

Bronnen:

[1] http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eieren.aspx
[2] Alexander, D. D., Miller, P. E., Vargas, A. J., Weed, D. L., & Cohen, S. S. (2016). Meta-analysis of Egg Consumption and Risk of Coronary Heart Disease and Stroke. Journal of the American College of Nutrition, 1-13.
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25833969

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!




E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

Must Read

close-link