Selecteer een pagina

De zomer is onderweg. De eerste zonnestralen herinneren ons eraan dat we binnenkort de bikini weer aan mogen. Heerlijk natuurlijk, in je bikini op het strand, vooral wanneer je lekker in je vel zit. Velen van ons stellen zichzelf de vraag: ‘Hoe kom ik van mijn buikvet af?’ en we proberen van alles om dit maar zo snel mogelijk te verliezen. De komende maanden zullen we nog extra ons best doen in de sportschool. Het welbekende buikspierkwartiertje loopt storm. We doen nog een extra setje sit-ups, planking of push ups. Alles om met een platte buik te paraderen over de boulevard en het strand op onze tropische vakantiebestemming. Maar hoe krijg je snel een platte buik?

Vet verbranden voor een platte buik

Met welk doel doe je het buikspierkwartier nu eigenlijk? Wanneer je een platte buik wilt, zul je er in eerste instantie voor moeten zorgen dat je vet verbrandt. Wanneer je een vetpercentage hebt dat laag genoeg is, zullen je buikspieren vanzelf zichtbaar worden.

Iedereen heeft namelijk een mooi stel buikspieren onder het laagje vet. Hoe snel en bij welk vetpercentage dit gebeurt, verschilt wel van persoon tot persoon. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde anatomie qua spieren. De vraag die vaak gesteld wordt is hoe je je buikspieren kunt trainen om plaatselijk vet te verbranden. Maar is dit eigenlijk mogelijk?

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Als je je afvraagt: ‘Hoe kom ik van mijn buikvet af?’, denk je waarschijnlijk dat het mogelijk is om plaatselijk vet te verbranden. Om vet te verbranden heb je echter een negatieve energiebalans nodig. Dit houdt in dat je gedurende een langere periode meer energie/calorieën moet verbranden dan dat je binnenkrijgt. Het gaat hier om een energiebalans van je gehele lichaam. Hier hebben we gelijk het antwoord op de gestelde vraag; het is, helaas, niet mogelijk alleen het vet van je buik te laten verdwijnen. Die platte buik krijg je dus niet door elke dag sit-ups te doen.

Verbrand ik pas vet na 20 minuten trainen?

Hoe verlies je buikvet als je weinig tijd hebt om te sporten? Vaak wordt er gezegd dat je minstens 20 minuten moet trainen voordat je vet gaat verbranden. Als je weinig tijd hebt en je deze 20 minuten niet redt, zou dit zinloos zijn. Het is waar dat de verhouding in kortere trainingssessies meer richting het verbranden van koolhydraten ligt. En dat deze verhouding gedurende een langere training meer richting de vetverbranding zal gaan.

Maar het gaat hier om de verhouding van de verbranding op dat moment in je training, en niet om het totale aantal calorieën die tijdens de training verbrand is. De negatieve energiebalans die nodig is om vet te verliezen, geldt nog steeds. En of deze energie nou verbrand is tijdens een aantal korte of een lange trainingssessie, doet er onder de streep niet toe.

Vet verbranden en tegelijkertijd spiermassa opbouwen

In een ideale situatie zul je naast het kwijtraken van vet ook je spiermassa willen vergroten. Maar hoe verlies je buikvet en bouw je tegelijkertijd spiermassa op? Het is erg moeilijk om tegelijkertijd spiermassa op te bouwen en vet te verbranden. Vaak lukt dit op het begin wel als je nog veel kilo’s wilt verliezen, maar dit wordt steeds moeilijker. Dit is zo lastig omdat deze twee doelen verschillende methodes vereisen.

Om spiermassa op te bouwen heeft je lichaam in principe meer energie nodig dan het verbrandt. Voor vetverbranding geldt het tegenovergestelde. Je lichaam zal het vet dat je wilt verbranden niet als energiebron gebruiken om spiermassa op te bouwen. Tijdens het vet verbranden heeft je lichaam het opbouwen van spieren niet als eerste prioriteit. Een manier om dit op te lossen, is om deze twee doelen af te wisselen in verschillende trainingsfasen (bulken / cutten).

Maar hoe krijg je snel een platte buik?

Samenvattend: wanneer je een lager vetpercentage wilt bereiken, zorg er dan voor dat je gedurende een langere periode meer energie verbrandt dan dat je binnenkrijgt door middel van je voeding. Let er hierbij op dat je niet te hard van stapel loopt en té weinig binnenkrijgt. Je lichaam heeft zeker energie nodig om te kunnen sporten. En de trainingen zijn juist zo belangrijk om je spiermassa in stand te houden en energie te kunnen verbranden. Snel een platte buik krijgen gaat dus helaas niet. Maar als je er wat langer aan werkt en jezelf niet uithongert, krijg je een mooie platte buik mét mooie vormen en blijf je dit resultaat ook langer behouden.

Alleen deelnemen aan het buikspierkwartier en niets aanpassen aan je voeding zal er dus niet voor zorgen dat je je buikvet verliest, maar buikspieroefeningen kunnen daarentegen wel zorgen voor sterkere buikspieren. Je kunt dus altijd enkele buikspieroefeningen toevoegen aan je schema voor een sterkere core.



Heb jij ons magazine al gezien? Vol met tips over krachttraining en voeding, inspirerende verhalen, gezonde recepten, een work-out schema en een weekmenu!

Check it out 👇