Hoe accepteer je je lichaam?

10 mei 2018
10 mei 2018 Janneke Zunnenberg

Hoe accepteer je je lichaam?

Misschien voel jij je wel eens onzeker over je eigen lichaam en ben je soms negatief over jezelf. Misschien is dit ook wel de reden waarom je je doelen niet bereikt. Het accepteren van je eigen lichaam is gewoon heel moeilijk. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk? Hoe ga ik mijn lichaam wel accepteren? Daar ga ik in dit blogartikel verder op in.

Waarom is het belangrijk dat ik mijn lichaam accepteer?

Als je accepteert hoe je er nu uitziet, zul  je je gelukkiger voelen. Natuurlijk mag je wel bodygoals hebben. Maar als je je gelukkiger voelt, zijn je doelen ook makkelijker te bereiken. Als je negatief over je eigen lichaam denkt, heb je ook minder zelfvertrouwen.

Wat jij over jezelf denkt, heeft invloed op hoe jij denkt dat anderen jou zien. Je denkt: ‘ik ben toch niet goed genoeg en dik etc. Anderen vinden mij niet mooi.’ Als je niet van jezelf houdt, vertel je tegen jezelf dat je het niet waard bent. Maar jij bent goed zoals je bent en je bent het zeker waard!

Tips om je lichaam te accepteren

1. Zeg tegen jezelf: ‘ik ben mooi en ik mag er zijn.’ Herhaal dit een aantal keer per dag. Schrijf het ook op en hang het op een plek waar je vaak komt, zodat je jezelf hier aan blijft herinneren.

2. Bekijk je lichaam naakt. Ga voor de spiegel staan en observeer jezelf zonder te oordelen. Dit ben jij en je bent goed genoeg, precies zoals je bent. Wen aan je lichaam en leer zo je lichaam te accepteren.

3. Vergelijk jezelf niet met anderen die er volgens jou mooier uitzien. Jij bent jij, jij bent uniek en niet te vergelijken met iemand anders! Foto’s  op social media  en internet zijn vaak ook gephotoshopt.  Is het dan realistisch om dat te willen behalen ? Nee!

4. Lees elke dag quotes die positief zijn en je zelfvertrouwen boosten. Volg inspirerende social media kanalen die regelmatig quotes delen, zoals onze Facebook-pagina.

5. Geef jezelf regelmatig een schouderklopje en een compliment voor de dingen die je goed doet.

6. Accepteer de complimenten van anderen en geloof hierin. Wuif ze niet weg!

7. Focus je op de positieve dingen, want alles waar je je op focust groeit.

8. Maak selfies van jezelf en zie hoe mooi je bent. Kijk ook af en toe terug naar waar je vandaan kwam en wees trots op hoe je er nu uitziet.

9. Geloven in jezelf is een heel krachtig iets. Als jij denkt je iets niet kan, krijg je gelijk. Als jij denkt dat je iets wel kunt, krijg je ook gelijk. Je gedachten en overtuigingen bepalen uiteindelijk wat je wel en niet kunt. Dus geloof in jezelf en weet dat jij je goals kunt bereiken!

10. Vergeet nummers. Je kledingmaat heeft niets te maken met wie je bent, of je nou maatje 38 uit de kast haalt of maat 46.  Lach vaker en focus minder op getallen. Gebruik geen weegschaal, want dit vertelt je alleen maar hoeveel je weegt. Het laat niet zien hoe mooi en knap je bent.

Wat ik nog wil meegeven

Je mag bodygoals stellen, maar stel geen onrealistische doelen. Blijf altijd goed voor je lichaam zorgen met de juiste voeding, door middel van beweging, sport en rust en ontspanning. Niet omdat je per se mooier of slanker moet worden, maar omdat je je lekkerder voelt als je goed voor jezelf zorgt. En je verdient het om lekker in je vel te zitten!

Zelf vind ik het ook moeilijk om mijn lichaam te accepteren. Wat mijn zelfvertrouwen echt een boost heeft gegeven – naast bovenstaande tips – is bokszaktraining. Misschien is dit ook iets voor jou, maar misschien kies je liever voor een andere sport. Dat kan natuurlijk ook, maar in ieder geval is sporten heel goed voor jezelf vertrouwen!

Vertrouw op jezelf en houd van jezelf. Heb plezier in je leven en wees dankbaar voor de kleine dingen. Wees vriendelijk voor jezelf, jij mag er zijn zoals je bent. Niemand is perfect, iedereen maakt fouten en dat is helemaal niet erg. Laten we respect voor elkaar hebben en elkaar accepteren zoals we eruit zien. Daar wordt de wereld een stukje leuker en gezelliger van.

Janneke Zunnenberg

Ik ben Janneke, 20 jaar oud. Ik ben nooit echt sportief geweest en ik was ook niet bezig met gezonde voeding tot februari 2015. Vanaf dat moment veranderde ik mijn levensstijl en inmiddels ben ik al vele kilootjes lichter. Ik sport regelmatig en ik ben in opleiding tot voedingsadviseur. Hier zal ik bloggen over mijn ervaringen met krachttraining en voeding.

Shopping cart

Subtotal
Shipping and discount codes are added at checkout.
Checkout