Wat is een foam roller?

De foam roller is een belangrijk hulpmiddel voor vrouwen die aan krachttraining doen. Lang niet iedereen weet echter wat dit precies is. Een foam roller is een harde of wat zachtere rol die gemaakt is van een soort schuim. Met verschillende foam roller oefeningen kun je hiermee zelf de spieren masseren en de triggerpoints eruit rollen.

Wat zijn de voordelen van foam rollen?

Als je aan krachttraining doet (of een andere sport), heeft foam rollen een aantal verschillende voordelen. Allereerst herstellen de spieren zich sneller en kun je tijdens de volgende training weer beter presteren.. Met behulp van een foam roller rol je de triggerpoints uit je spieren, waardoor je minder last hebt van stijve spieren en spierpijn. Verder verbetert het de bloedcirculatie in de spieren en de flexibiliteit. Je kunt door te foam rollen dus blessures voorkomen en het wordt dan ook vaak aangeraden door fysiotherapeuten.

6 foam roller oefeningen

Hamstrings

 

Quadriceps

 

Glute

 

Onderrug

 

Schouders

 

Lats

 

Wanneer foam rollen?

Wanneer kun je nu het beste foam rollen? In ieder geval is het verstandig om altijd na een training een aantal foam roller oefeningen te doen, zodat de spieren beter kunnen herstellen en je minder last hebt van stijve spieren/spierpijn. Ook voor de training is het een goed idee om even de foam roller te pakken, aangezien je dan de flexibiliteit en mobiliteit verhoogt. Daarnaast zijn er ook mensen die op rustdagen foam rollen om de spieren nog beter te herstellen voor de volgende training.

Heb jij wel eens een foam roller gebruikt? Deel jouw ervaringen met ons via een reactie hieronder!