Fatburners: wel of niet doen?

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Veel vrouwen zijn op zoek naar wondermiddeltjes om (sneller) af te vallen. Het is dan ook niet zo vreemd dat er best wel wat fatburners verkrijgbaar zijn. Kunnen fatburners je ook echt helpen bij het afvallen? En heeft het gebruik van fatburners ook nadelen? In dit blog leggen we je hier meer over uit.

Hoe werken fatburners?

Fatburners bestaan uit verschillende ingrediënten die zouden moeten helpen bij het verbranden van meer calorieën en het onderdrukken van je hongergevoel. Ook zorgen fatburners voor meer energie, waardoor je meer gaat doen en weer extra calorieën verbrandt. Ingrediënten die vaak aan fatburners worden toegevoegd en daarbij zouden helpen zijn cafeïne, groene thee, guarana, ginseng, gember, L-carnitine, kaneel en efedrine.

Kun je afvallen met fatburners?

Fatburners zouden je inderdaad kunnen ondersteunen bij het afvallen. Van groene thee en cafeïne is bewezen dat ze je metabolisme kunnen verhogen [1]. Dit zijn echter ook de enige ingrediënten in fatburners waarvan dit is bewezen.

- Advertentie -

Als een fatburner deze ingrediënten bevat, zou het dus wel kunnen helpen bij het afvallen. Maar ondanks dat supplementen met deze ingrediënten je metabolisme kunnen verhogen, is nog niet vastgesteld dat je vetmassa hierdoor ook afneemt [2].

Daarbij is het ook zo dat cafeïne en groene thee niet bij iedereen het metabolisme verhogen. Als jij geen effect voelt na het drinken van een kopje koffie, gaat een fatburner voor jou waarschijnlijk ook niet werken.

Zelfs als fatburners je kunnen helpen bij het afvallen, helpt het niet om alleen fatburners te nemen. Je zult je allereerst moeten focussen op het aanpassen van je voeding. Als je je voeding niet aanpast, zal je – ook met gebruik van fatburners – waarschijnlijk nog steeds minder calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt.

Wat zijn de nadelen van fatburners?

  • Het is niet duidelijk of fatburners wel echt effectief zijn, waardoor het eigenlijk zonde is van je geld.
  • Fatburners bevatten vaak veel nutteloze ingrediënten en zelfs ingrediënten die schadelijk kunnen zijn.
  • Door regelmatig fatburners vlak voor je training te gebruiken kun je op den duur te vaak over je grenzen heen gaan. Dit kan leiden tot blessures of overreaching.
  • Als je fatburners later op de middag of in de avond neemt, kan dit een negatieve invloed hebben op je slaap.

Toch een fatburner gebruiken? Hier moet je op letten

  • Wees je ervan bewust dat fatburners geen wondermiddeltjes zijn. Ze zouden eventueel kunnen ondersteunen bij het afvallen, maar je gaat hier geen kilo’s mee verliezen. Het aanpassen van je voedingspatroon is het belangrijkst.
  • Je kunt het beste je fatburner zelf ‘maken’. Drink een kopje koffie voordat je gaat trainen en neem af en toe een kopje groene thee.
  • Drink je geen koffie? Verspil dan geen geld aan dure fatburners, maar koop cafeïnepillen met een niet te hoog cafeïnegehalte.
  • Train ook af en toe zonder van tevoren cafeïne te drinken of in te nemen. Zo train je soms wat minder zwaar en voorkom je overreaching en blessures. Ook ontdek je zo hoe zwaar je kunt trainen zonder middelen, waardoor je hier je volgende work-outs rekening mee houden.
  • Neem je fatburner of cafeïne ’s ochtends of vroeg in de middag in. Het heeft dan geen negatieve invloed op je slaap.
  • Stop na enkele weken met het gebruik, zodat je lichaam hier niet aan gewend raakt.

Wil je meer lezen over voeding en supplementen, krachttraining en spierherstel? Dan is ons proefpakket met 3 digitale magazines en het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ echt iets voor jou!

Bronnen:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21951331
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818444/

 

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Dit pakket is hét leukste en meest inspirerende pakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer je hoe je jouw leefstijl aanpast om spiergroei te bevorderen. We gaan het onder andere hebben over training, voeding en spierherstel. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

36.85 22.50IN WINKELMAND

Must Read

close-link