Dit zijn de 8 redenen waarom je juist wél chocola moet eten

on

Welke vrouw houdt er nu niet van een lekker stuk chocola? Zeker als we ongesteld zijn gaan er vaak wel wat repen chocola doorheen. Meestal gaat dit gepaard met een schuldgevoel… Maar wist je dat chocola juist heel gezond is? In dit blog vind je 8 redenen waarom je juist wél chocola moet eten en leg ik uit welke chocola en hoeveel je dan moet eten.

Cacao is een enorm goede bron van magnesium en antioxidanten. Chocola wordt gemaakt van cacao (behalve witte chocola) en biedt daarom verschillende voordelen voor onze lichamelijke én geestelijke gezondheid

1. Goed voor de opbouw van spieren, botten en tanden

Het eten van chocola heeft een positieve invloed op de opbouw van spieren, botten en tanden. Dit komt door de aanwezigheid van het mineraal magnesium.

2. Minder spierpijn en spierkrampen


Inkijkexemplaar KVV Magazine

BEKIJK ONS PROEFPAKKET

Magnesium is ook verantwoordelijk voor het afvoeren van melkzuren. Daardoor kan het eten van chocola spierpijn en spierkrampen verminderen.

3. Hogere weerstand

De antioxidanten in chocola verhogen je weerstand, waardoor je beter bestand bent tegen ziektes.

4. Minder last van menstruatiepijn

Doordat magnesium de spieren helpt te ontspannen, vermindert het ook de menstruatiepijn.

5. Minder stress en somberheid

- Advertentie -

Magnesium is een bestandsdeel van het gelukshormoon serotonine. Hierdoor kan het eten van chocola helpen om stress, sombere gevoelens, geprikkeldheid en depressies te verminderen.

6. Veroudering tegengaan

In rauwe cacao zitten enorm veel antioxidanten (veel meer dan in blauwe bessen). Deze stoffen beschermen je lichaam tegen vrije radicalen en gaan zo veroudering tegen.

7. Minder kans op hart- en vaatziekten

Antioxidanten hebben een positieve invloed op de elasticiteit van de bloedvaten. Hierdoor kan het eten van chocola de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

8. Lagere bloedsuikerspiegel

Magnesium kan je bloedsuikerspiegel verlagen. Ook kan het de insulinegevoeligheid van je cellen verhogen. Door dagelijks voldoende magnesium binnen te krijgen kun je daardoor ook de kans op diabetes type 2 verminderen.

Waarom verlang je soms zo naar chocola?

Trek in chocola kan ontstaan doordat je trek hebt in iets zoets *. Maar er zijn ook andere redenen die voor deze trek kunnen zorgen, zeker als je specifiek trek hebt in chocola en niet in iets anders zoets. Vaak ontstaat deze trek door een tekort aan magnesium. Bij stress of chronische vermoeidheid plas je veel meer magnesium uit en kun je hier dus snel een tekort aan krijgen. Je krijgt dan trek in producten die veel magnesium bevatten, zoals chocola.

Vlak voor of tijdens je menstruatie heb je misschien last van menstruatiepijn of sombere gevoelens. Chocola kan dit verminderen, waardoor je hier behoefte aan kunt hebben.

* In dit blog lees je waarom je soms trek hebt in zoet (of juist in zout)

Welke chocola moet je eten?

Waarschijnlijk weet je het antwoord op deze vraag al. Om zoveel mogelijk te profiteren van de gezondheidsvoordelen van chocola en zo min mogelijk van de nadelen (veel suiker), kun je het beste kiezen voor een zo puur mogelijke vorm van chocola. Kies in ieder geval altijd voor chocola met minimaal 70% rauwe cacao.

Maar ik lust geen pure chocola…

Veel vrouwen vinden het lastig om over te stappen op pure chocola. De smaak is wat bitter en minder zoet. Je kunt jezelf hier echter wel aan laten wennen door steeds voor een iets meer pure chocola te kiezen. Zo kun je langzaam aan de smaak wennen.

Hoeveel chocola moet je per dag eten?

Vanaf 10 gram pure chocola (min. 70%) per dag kun je al profiteren van alle bovenstaande gezondheidsvoordelen. Ondanks dat pure chocola dus heel gezond is, is het ook weer niet goed om hier enorme hoeveelheden van te eten. Je kunt daarom het beste dagelijks niet meer dan 25 gram pure chocola eten.

In onze digitale magazines en e-books vind je nog veel meer tips, weetjes en info over voeding & krachttraining, inspirerende artikelen, trainingsschema’s en weekmenu’s. Probeer nu ons proefpakket ->

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met ons magazine en onze e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!


Dit pakket is hét leukste en meest inspirerende pakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale tijdschrift voor vrouwelijke krachtsporters met info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost.

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer je hoe je jouw leefstijl aanpast om spiergroei te bevorderen. We gaan het onder andere hebben over training, voeding en spierherstel. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

Inkijkexemplaar

KVV Proefpakket

36.85 22.50BESTELLEN

Must Read

close-link