Dit moet je weten over het verlies van spiermassa

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Nu we helaas niet meer naar de gym kunnen, zijn veel vrouwen bang om spiermassa te verliezen. Maar is dat eigenlijk wel nodig? Hoe snel verlies je spiermassa nu echt? In dit blog lees je hier alles over.

Hoe snel verlies je spiermassa?

Je spiermassa verdwijnt gelukkig niet zomaar. Pas na twee weken niet trainen begint je spiermassa langzaam af te nemen [1]. Na ongeveer vier weken gaat deze afname wat sneller en na drie maanden loopt dit nog meer op.

Betekent dit dan dat je na bijvoorbeeld twee of drie maanden helemaal geen spiermassa meer hebt? Gelukkig niet! Volgens onderzoek [2] neemt spiermassa bij bodybuilders na vijftien maanden niet trainen slechts af met 9.3 procent.

- Advertentie -

Bij oudere krachtsporters gaat de afname van spiermassa wel iets sneller, maar ook dan is het na enkele maanden niet ineens helemaal verdwenen.

Spiergeheugen

Als je wat spiermassa verliest nu je niet naar de gym kunt, kan je dat straks gelukkig wel weer snel opbouwen. Dit komt door het zogenaamde spiergeheugen. Hoe dit precies werkt kun je lezen in dit blog.

Wat kun je doen om minder spiermassa te verliezen?

Om verlies van spiermassa zoveel mogelijk tegen te gaan is het belangrijk om in ieder nog thuis of buiten te trainen én gezond te eten. Zorg ervoor dat je in ieder geval elke dag voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Met deze oefeningen kun je thuis aan de slag:

4 single leg oefeningen voor je thuis work-out ->
Dit zijn de 3 beste kettlebell oefeningen ->
Stappenplan voor de perfecte Push-Up (+ video) ->
Stappenplan: Zo leer je hoe je een Chin-Up of Push-Up uitvoert ->

Wil jij je eigen trainingsschema voor thuis of in de gym maken, je voedingspatroon aanpassen en jezelf weer motiveren? De handige stappenplannen en oefeningen in onze Powervrouw Bundel kunnen je hierbij helpen. Je leert hoe je je eigen schema’s maakt, hoe je je leefstijl blijvend aanpast en hoe je je mindset verandert. Bekijk deze bundel ->

Bronnen:

[1] Hortobágyi, T. I. B. O. R., Houmard, J. A., Stevenson, J. R., Fraser, D. D., Johns, R. A., & Israel, R. G. (1993). The effects of detraining on power athletes.Medicine and science in sports and exercise, 25(8), 929-935.

[2] Houmard, J. A., Hortobagyi, T. I. B. O. R., Neufer, P. D., Johns, R. A., Fraser, D. D., Israel, R. G., & Dohm, G. L. (1993). Training cessation does not alter GLUT-4 protein levels in human skeletal muscle.Journal of applied physiology, 74(2), 776-781.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

Must Read

close-link