Dit moet je doen als je trainingsprogressie is gestagneerd

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Het overkomt waarschijnlijk elke krachtsporter wel een keer: je stagneert. Ook al heb je alles geoptimaliseerd en ga je elke training omhoog in gewicht of herhalingen, toch behaal je niet meer de resultaten die je eerder wel behaalde. Of misschien lukt het niet meer om in gewicht of herhalingen omhoog te gaan.

Naarmate je gevorderder wordt maak je helaas steeds minder snel spiermassa aan. Het is dus heel normaal dat je op den duur minder spiergroei ziet. Is je spiergroei echter volledig gestagneerd of lukt het niet meer om omhoog te gaan in gewicht of herhalingen? Dan kun je een aantal dingen doen om dit te verhelpen.

Waarom stagneer je?

Halfgevorderden en gevorderden kunnen beter minder reps per set doen, omdat ze anders op den duur niet meer omhoog kunnen gaan in gewicht. Daarbij moeten halfgevorderden en gevorderden meer sets per spiergroep per week doen dan beginners, zoals je in dit artikel kunt lezen.

- Advertentie -

Als je dus van een beginnersstatus naar een halfgevorderdenstatus gaat, kun je stagneren. Door een te hoog aantal reps lukt het niet meer om omhoog te gaan in gewicht en/of door een te laag trainingsvolume (aantal sets per spiergroep) bouw je weinig tot geen spiermassa meer op.

Natuurlijk is het niet zo zwart/wit. Je verandert niet zomaar van een beginner in een halfgevorderde. Wij gebruiken dit wel als richtlijnen, maar er zijn nog veel stapjes tussenin. Het kan dus zijn dat je nog echt wel een beginner bent, maar toch al stagneert omdat je steeds meer gevorderd wordt.

Wat moet je doen als je stagneert?

Herstelcapaciteit en oververmoeidheid

Als je niet meer vooruitgaat in kracht of in spiergroei, is het eerst belangrijk om te kijken naar andere factoren. Het zou zomaar kunnen zijn dat je herstelcapaciteit niet in orde is. Dan is het juist niet slim om zwaarder te gaan trainen. Ga voor jezelf na of je goed slaapt, weinig stress hebt en gezond eet (in ieder geval voldoende eiwitten). Als dit niet zo is, kun je het beste eerst hieraan werken.

Is dit wel in orde en merk je dat je toch oververmoeid bent? Als je al lange tijd achter elkaar traint zonder rustperiode, kan het zijn dat je hierdoor vermoeid raakt. Je kunt dan een deload inplannen.

Minder reps en meer sets

Weet je zeker dat het niet aan een van de bovenstaande factoren ligt? Dan kun je proberen je trainingsschema aan te passen.

Merk je dat je niet meer omhoog gaat in gewicht met een bepaalde krachttraining oefening? Probeer bij deze oefening dan wat minder reps te doen per set (bijvoorbeeld drie reps minder). Als dit nog niet voldoende werkt, kun je de ene week je nieuwe verlaagde reptarget aanhouden en de week daarop 3 tot 5 minder reps per set te doen. Dit wissel je vervolgens wekelijks af.

Ga je wel elke week vooruit, maar merk je dat je spieren niet meer groeien? Dan is het aan te raden om je trainingsvolume te verhogen. Dit betekent dat je meer sets per spiergroep per week gaat doen. Je hoeft dit enkel te doen voor de spiergroepen die al redelijk sterk zijn en waarbij je merkt dat de spieren niet meer groeien. Doe hiervoor bijvoorbeeld elke training één extra set.

Wil je meer weten over krachttraining en leren hoe jij optimaal resultaat behaalt? Onze digitale magazines staan vol met tips, verhalen, trainingsschema’s en recepten. Probeer nu ons proefpakket met 3 digitale magazines en het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Dit pakket is hét leukste en meest inspirerende pakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer je hoe je jouw leefstijl aanpast om spiergroei te bevorderen. We gaan het onder andere hebben over training, voeding en spierherstel. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

36.85 22.50BESTELLEN

Must Read

close-link