Deze 6 gezonde voedingsmiddelen zijn toch niet zo gezond…

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Je denkt misschien dat je heel gezond eet, maar het kan zomaar zijn dat je ongemerkt toch veel suikers en ongezonde vetten binnenkrijgt… Er zijn heel wat voedingsmiddelen waarvan vaak wordt gedacht dat ze gezond zijn, maar die dit toch niet blijken te zijn. In dit blog vind je een lijst van 7 voedingsmiddelen die minder gezond zijn dan ze lijken.

1. Yoghurt of kwark met fruit

Yoghurt of kwark met fruit als ontbijt is een goede keuze. Hoe handig is het dat sommige merken dit al in de yoghurt of kwark hebben gedaan? Je hoeft het dan meer zelf klaar te maken. Helaas lijkt dit toch niet zo gezond te zijn als het lijkt. Vaak wordt er aan deze zuiverproducten namelijk suiker toegevoegd. Je kunt dus toch beter zelf vers fruit door je yoghurt of kwark doen.

2. Eiwitrepen en energierepen

Een eiwitreep of energiereep is voor velen het ideale tussendoortje voor onderweg. Vaak zijn ze echter niet zo gezond als je misschien zou denken. Aan de meeste eiwitrepen en energierepen wordt aardig wat suiker toegevoegd.

3. Granola

- Advertentie -

Granola is een lekkere mix van havermout noten en zaden. Dat zou dan toch gezond moeten zijn? In veel gevallen is dit helaas ook niet zo gezond. Vaak wordt het bereid met transvetten en suiker om het lekker knapperig en zoet te maken. Je kunt beter kiezen voor muesli zonder toevoegingen of zelf granola maken.

4. Groentechips

Groentechips was een tijdje aardig populair, maar het lijkt alsof die populariteit nu minder is geworden. En dat is maar goed ook, aangezien het helemaal niet zo gezond is. Van de vitamines en mineralen in de groenten blijft na bereiding vrijwel niets over. Daarbij bevat groentechips vaak net zoveel transvetten als gewone chips.

5. Geroosterde of gezouten noten

Het is heel gezond om dagelijks een handje noten te eten, maar kies dan wel voor de juiste noten. Geroosterde noten bevatten transvetten en gezouten noten bevatten te veel zout. Kies dus voor de ongeroosterde en ongezouten variant. Wees je er ook bewust van dat veel notenmixen vaak ook geroosterd of gezouten zijn.

6. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit bevat nog steeds veel vitamines, mineralen en vezels. Vaak wordt er echter wel veel suiker aan toegevoegd. Gedroogde mango en gedroogde bessen kun je daarom beter laten staan. Betere gedroogde fruitsoorten met minder suiker zijn rozijnen en pruimen.

Hoe weet je nu wat wél gezond is?

Dit zijn niet de enige voedingsmiddelen die bij nader inzien toch niet zo gezond blijken te zijn. Hoe zorg je er nu voor dat je niet wordt misleid? De beste manier om erachter te komen of een product goed voor je is, is door de voedingswaarden en ingrediënten te bekijken. Controleer het suikergehalte en kijk welke ingrediënten erin zitten. Let bij dit laatste op woorden die eindigen op ‘suiker’, ‘stroop’ of ‘ose’. Dit zijn toegevoegde suikers.

Je kunt het beste zoveel mogelijk kiezen voor verse producten zonder toevoegingen. Hierin zitten veel vitaminen, mineralen, eiwitten, gezonde vetten en voedingsvezels. Ook weet je dat hieraan geen suikers of transvetten zijn toegevoegd.

Mag je bovenstaande producten nooit meer eten?

Natuurlijk mag je echt wel genieten van de bovenstaande producten. Ik wil je met dit artikel alleen maar duidelijk maken dat deze voedingsmiddelen niet per se gezond zijn. Ga hier dus niet ineens veel van weten, omdat je denkt dat je dan je gezondheid verbeterd. Af en toe een schaaltje yoghurt met fruit of een handje geroosterde noten of (groente)chips echt wel.

Je kunt ook eens verschillende merken met elkaar vergelijken. Soms vind je een merk dat geen of minder suikers of transvetten aan de voedingsmiddelen toevoegt. Je hoeft ook niet elke keer de ingrediënten te checken van elk product, maar let hier af en toe eens op.

Als je meer wilt weten over gezonde en ongezonde voeding, raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. Hiermee krijg je alle do’s en don’t aangereikt voor het veranderen van je voedingspatroon. Ook leer je hoe je je eigen voedingsschema en trainingsschema maakt.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

Must Read

close-link