fbpx

Waarschijnlijk hebben we allemaal wel eens gehoord van compound oefeningen. Maar wat houdt dit nu precies in en wat zijn hier de voordelen van? Hier vind je een handige uitleg.

Compound vs. isolation

Over het algemeen wordt er een onderscheid gemaakt tussen compound en isolation oefeningen. Compound oefeningen zijn oefeningen waarmee een grote spiergroep of meerdere spiergroepen worden getraind. Dit zijn meestal oefeningen met losse gewichten, zoals squats of deadlifts.

Met een isolation oefening train je enkel een kleinere spiergroep, zoals de biceps of de triceps. Hierbij kan het zowel gaan om oefeningen met losse gewichten als oefeningen die je op apparaten uitvoert.

Voordelen van compound oefeningen

Compound oefeningen zijn een zeer belangrijk onderdeel van vrijwel elk krachttraining schema, omdat deze oefeningen diverse voordelen met zich meebrengen ten opzichte van isolation oefeningen. Met een compound oefening verbrand je meer calorieën en het is meer te vergelijken met verschillende taken in het dagelijks leven.

Ook ga je sneller vooruit in gewicht en bouw je meer kracht op. Daarnaast verbeter je je balans, reactietijd en coördinatie en met een compound oefening (die je goed uitvoert) put je je spieren niet helemaal uit en heb je minder kans op letsel.

Wat zijn de beste compound oefeningen?

De beste compound oefeningen zijn toch wel de squat, de romanian deadlift en de bench press. Ook de chin-up is een hele goede compound oefening waarmee je heel veel spieren meepakt, maar dit is wel een erg lastige oefening om goed uit te voeren. Daarnaast zijn de overhead press, de bent over row en pull ups zeer goede compound oefeningen.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze Powervrouw Bundel krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

Dit pakket is de leukste en meest complete bundel voor vrouwelijke krachtsporters!

Alles over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

Powervrouw Bundel

De e-book bundel bestaat uit vier e-books van elk 100 pagina’s:

TRAIN hard: Alles over krachttraining, zowel voor starters als gevorderde krachtsporters

EAT well: Voeding voor de powervrouw. Welke voeding heb je nodig als vrouwelijke krachtsporter?

RELAX enough: Hoe laat je je spieren optimaal herstellen en hoe plan je tijd in om echt even te ontspannen?

DREAM big: Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft en hoe ga je om met emoties?