fbpx

Als je echt resultaten wilt behalen met krachttraining, is het belangrijk dat je let op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt en voldoende eiwitten. Maar hoe kun je nu je dagelijkse calorie- en eiwitbehoefte berekenen? We leggen het je hieronder uit.

Hoeveel calorieën per dag?

Eerst gaan we samen je caloriebehoefte berekenen. Je dagelijkse caloriebehoefte kun je berekenen met de Harris en Benedict formule. Je gebruikt hiervoor de volgende rekensom:

447,593 + (9,247 x gewicht in kg) + (3,098 x lengte in cm) – (4,330 x leeftijd)

Let op: bereken eerste alle keersommen die tussen haakjes staan en doe vervolgens pas de optel- en aftreksommen.

Met deze formule bereken je hoeveel calorieën je dagelijks gebruikt als je helemaal niets doet. Nu moet je nog naar je activiteitsniveau kijken om je daadwerkelijke caloriebehoefte te berekenen.

Het getal dat net uit de rekensom is gekomen, vermenigvuldig je met:

– Zittend werk (niet sporten)      1.2
– Zittend werk (1-3 keer per week sporten)          1.4 – 1.5
– Zittend/staand werk (3-5 keer per week sporten)    1.6 – 1.7
– Staand werk (4-7 keer per week sporten)         1.8 – 1.9
– Zwaar werk (meerdere keren per dag sporten)         2.0 – 2.4

Je hebt nu je caloriebehoefte berekent. Wil je afvallen? Dan kun je het beste dagelijks 70 tot 80% van je caloriebehoefte innemen, zodat je een tekort creëert. Als je wilt aankomen / spiermassa aanmaken, kun je hier 150 – 350 calorieën bij optellen (afhankelijk van je vetpercentage).

KVV Proefpakket

✔︎ 3x KVV Magazine digitaal
✔︎ 1x e-book 'Hoe bevorder je spiergroei?' (min. 80 pag.)

Nu slechts € 19,00 👉

Eiwitbehoefte

Nu gaan we je eiwitbehoefte berekenen. Als krachtsporter heb je dagelijks ongeveer 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Hiermee kun je heel gemakkelijk je eiwitbehoefte berekenen, zoals je ziet in onderstaand voorbeeld:

Laten we een vrouw van 65 kilo met een caloriebehoefte van 1900 calorieën als voorbeeld nemen. Zij doet 3 keer per week aan krachttraining en heeft 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Oftewel: 65 x 1,8 = 117 gram eiwit.

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met ons magazine en onze e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

Dit pakket is hét leukste en proefpakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale tijdschrift voor vrouwelijke krachtsporters met info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost.

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer jij stap voor stap je leefstijl aan te passen om spiergroei te optimaliseren. We gaan het onder andere hebben over de manier van trainen, voeding, slaap en stress. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

KVV Proefpakket

✔︎ 3x KVV Magazine digitaal
✔︎ 1x e-book 'Hoe bevorder je spiergroei?' (min. 80 pag.)

Nu slechts € 19,00 👉