fbpx

Waarschijnlijk hoor je de mensen in je sportschool wel eens praten over bulken en cutten. Maar wat betekenen deze fitness termen nu precies en wat is het verschil? In dit artikel vind je een handige uitleg!

Wat is bulken?

In de bulk periode richt je je op het opbouwen van spiermassa. Ons lichaam heeft voedsel nodig om aan te komen in spiermassa en in deze periode eet je dan ook meer dan je verbrandt. Hierdoor zul je waarschijnlijk ook iets aankomen in vet. Je wilt natuurlijk niet veel in vet aankomen en daarom is het belangrijk dat je ook weer niet teveel eet.

Je kunt er het beste voor zorgen dat je genoeg eet om meer spiermassa aan te maken, maar te weinig om vet op te slaan. Daarom is het aan te raden om een voedingsschema te maken waarbij je ongeveer 200 tot 500 calorieën boven je normale dagelijkse caloriebehoefte gaat zitten. Deze manier van bulken wordt ook wel lean bulk genoemd.

Wat is cutten?

Tijdens de cut periode is het de bedoeling om vet te verliezen. Je moet er bij het cutten echter op letten dat je wel vet verliest, maar zo min mogelijk spiermassa. Daarom stel je in deze periode ook weer een voedingsschema op en hierbij ga je ongeveer 200 tot 500 calorieën onder je normale dagelijkse caloriebehoefte zitten.

Meestal volgen perioden van bulken en cutten elkaar op. Serieuze krachtsporters kiezen hier ook vaak voor, omdat dit zeer effectief is. De meeste krachtsporters kiezen ervoor om tegen de wintermaanden te gaan bulken en tegen de zomermaanden weer te cutten. Zo zorg je ervoor dat je in de zomer een strak en gespierd lichaam hebt!

Ben je op zoek naar gezonde eiwitrijke recepten? Wij hebben het boek FitChef in huis gehaald en we kunnen je dit boek zeker aanraden! Je vindt hierin 105 eiwitrijke recepten die simpel te bereiden zijn én goed informatie over gezonde voeding.

Vond je dit een interessant artikel? Volg ons dan op Facebook om op de hoogte te blijven van nieuwe blogplaatsingen en like en deel dit artikel via de knoppen hieronder!