Bulken en cutten: wat houdt dit in?

on

Waarschijnlijk hoor je de mensen in je sportschool wel eens praten over bulken en cutten. Maar wat betekenen deze fitness termen nu precies en wat is het verschil? In dit artikel vind je een handige uitleg!

Wat is bulken?

In de bulk periode richt je je op het opbouwen van spiermassa. Ons lichaam heeft voedsel nodig om aan te komen in spiermassa en in deze periode eet je dan ook meer dan je verbrandt. Hierdoor zul je waarschijnlijk ook iets aankomen in vet. Je wilt natuurlijk niet veel in vet aankomen en daarom is het belangrijk dat je ook weer niet teveel eet.

Je kunt er het beste voor zorgen dat je genoeg eet om meer spiermassa aan te maken, maar te weinig om vet op te slaan. Daarom is het aan te raden om een voedingsschema te maken waarbij je ongeveer 200 tot 500 calorieën boven je normale dagelijkse caloriebehoefte gaat zitten. Deze manier van bulken wordt ook wel lean bulk genoemd.

Wat is cutten?

- Advertentie -

Tijdens de cut periode is het de bedoeling om vet te verliezen. Je moet er bij het cutten echter op letten dat je wel vet verliest, maar zo min mogelijk spiermassa. Daarom stel je in deze periode ook weer een voedingsschema op en hierbij ga je ongeveer 200 tot 500 calorieën onder je normale dagelijkse caloriebehoefte zitten.

Meestal volgen perioden van bulken en cutten elkaar op. Serieuze krachtsporters kiezen hier ook vaak voor, omdat dit zeer effectief is. De meeste krachtsporters kiezen ervoor om tegen de wintermaanden te gaan bulken en tegen de zomermaanden weer te cutten. Zo zorg je ervoor dat je in de zomer een strak en gespierd lichaam hebt!

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!




E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Must Read

close-link