Altijd honger? 5 tips voor een verzadigd gevoel

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Als je honger hebt en snel iets wilt eten, kies je misschien wel eens voor een ongezonde snack. Helaas verzadigt dit vaak niet, waardoor je daarna weer honger krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat je gaat overeten en dat draagt waarschijnlijk niet bij aan je fitnessdoelen. Wil je dit hongergevoel tegengaan of voorkomen? Deze 6 tips voor een verzadigd gevoel kunnen je hierbij helpen.

1. Eet voldoende vezels

Onoplosbare voedingsvezels houden je maag ‘vol’. Hierdoor voel je je meer verzadigd. Zorg er daarom voor dat je dagelijks voldoende onoplosbare voedingsvezels eet. Je vindt dit soort vezels in groenten, fruit (met name appel), peulvruchten en tarweproducten.

2. Eet bij elke maaltijd eiwitten en gezonde vetten

Eiwitten en gezonde vetten voeden je lichaamscellen en zorgen ook voor een verzadigd gevoel. Eet daarom bij elke maaltijd eiwitten (kipfilet, vis, vlees, zuivel, eiwitrijke groenten) en gezonde vetten (zalm, noten, olijfolie, kokos, pure chocola).

3. Zorg ervoor dat je maag voldoende gevuld wordt

- Advertentie -

Als je minder calorieën eet om af te vallen, eet je vaak kleinere maaltijden. Je maag raakt daardoor minder vol en dat kan ervoor zorgen dat je honger krijgt. Daarom is het slim om bij elke maaltijd voldoende te eten van producten die weinig calorieën bevatten, zodat je bord nog wel even vol is (en je maag dus ook).

De meeste soorten groenten en een aantal soorten fruit bevatten weinig calorieën en zijn daarom ideaal als maagvulling. Hiermee krijg je meteen ook weer extra vezels (en vitamines en mineralen) binnen!

4. Kies voor voeding in vaste vorm

Voeding in vaste vorm waar je echt op moet kauwen vult meer dan vloeibare voeding die je kan drinken. Zo vult een stuk fruit beter dan een smoothie en een schaaltje kwark vult weer beter dan een schaaltje yoghurt. Houd je toch meer van een smoothie of yoghurt? Probeer de substantie dan dikker te maken door het te mengen met andere producten. Drink een smoothie ook niet op, maar eet het met een lepel en kauw erop.

5. Eet mindful

Als je mindful eet, besteed je echt aandacht aan je voeding. Je geniet dan meer van je eten, waardoor je daarna minder behoefte hebt om nog iets te eten. Ook neemt je lichaam de voedingsstoffen beter op. In dit blog lees je meer over de voordelen van mindful eten en vind je ook een handige oefening.

Extra tip: weet waar je lichaam echt behoefte aan heeft

Heb je echt trek in iets zoets of zouts? Een lekkere snack kan dan misschien even je behoefte stillen, maar na één of twee uur zul je weer trek hebben. Je lichaam heeft namelijk eigenlijk behoefte aan iets anders. In dit blog lees je waarom je zoete of zoute trek hebt en wat je dan het beste kunt eten.

Met het e-book #EAT well van onze Powervrouw Bundel leer je hoe je stap voor stap jouw voedingspatroon blijvend verandert. In deze bundel vind je ook 3 andere e-books met handige stappenplannen over krachttraining, spierherstel en mindset. Bekijk deze bundel ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel

In deze bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Must Read

close-link