7 veelgebruikte fitnesstermen uitgelegd

7 veelgebruikte fitness termen uitgelegd

 

Als je net begint met krachttraining, kan het soms lastig zijn om andere personen in de sportschool te begrijpen. Zij praten over reps, sets, dumbells en barbells en jij hebt geen idee wat deze termen nu eigenlijk betekenen. Daarom vind je in dit artikel een aantal veelgebruikte fitness termen en hun betekenissen.

 

1. Reps

 

Het aantal reps staat voor het aantal herhalingen van een volledig uitgevoerde oefening die je achter elkaar doet. Een oefening is volledig uitgevoerd als je weer opnieuw in de beginhouding staat. Dit wordt dan één rep genoemd. Meestal doe je meerdere reps per oefening, bijvoorbeeld 5, 10 of 20.

 

2. Sets

 

Als je een aantal reps achter elkaar hebt uitgevoerd, noemen we deze reps samen een set. Per krachtoefening kun je een bepaald aantal sets doen. In een krachttraining schema worden het aantal sets en reps vaak op de volgende manier weergeven: 3 x 10. Het cijfer 3 staat dan voor het aantal sets en het cijfer 10 geeft het aantal reps aan.

  • Aanbieding!Powervrouw Bundel - Voorverkoop

    Powervrouw Bundel – Voorverkoop

    56.00 29.00

3. Barbell

 

Een barbell is een lange staaf die je kunt gebruiken bij je oefeningen en die je met twee handen moet vasthouden. Het wordt vaak ook wel een stang genoemd en je kunt hier gewichtsschijven op plaatsen om het gewicht te verhogen. De barbell zelf weegt meestal 10 of 20 kilogram, maar er zijn ook barbells met een ander gewicht. Met behulp van een barbell kun je krachtoefeningen als squat, deadlifts en bench press uitvoeren.

 

4. Dumbbell

 

Een andere manier om te trainen met gewichten is door gebruik te maken van dumbbells. Een dumbbell is een soort kleine staaf waaraan al gewichtsschijven zijn bevestigd. In de sportschool kun je echter kiezen uit dumbbells van verschillende gewichten. Je houdt een dumbbell altijd vast in één hand (en eventueel ook een dumbbell in de andere hand) en op die manier voer je de oefening uit. Kracht oefeningen die worden gedaan met behulp van dumbbells zijn bijvoorbeeld de dumbbell curl, de seated dumbbell press en de dumbbell fly.

5. Spotten

 

Als je ervoor kiest om de oefening extra zwaar te doen, kan het een goed idee zijn om de hulp in te roepen van een spotter (bijvoorbeeld bij squats of de bench press). Deze persoon spot dan of de oefening niet te zwaar wordt en helpt je eventueel mee als dat nodig is. Een spotter kan een trainer van de sportschool zijn, maar ook een vriend of vriendin die weet hoe de oefening gaat.

 

6 + 7. Incline / decline

 

Bij krachttraining oefeningen die liggend op een fitness bank worden uitgevoerd kun je kiezen voor incline of decline. Dit wordt bijvoorbeeld vaak gedaan bij de bench press, maar je kunt dit ook doen bij bijvoorbeeld crunches. Bij zowel incline als decline zet je het bankje schuin neer, waardoor het ene gedeelte hoger komt te liggen dan het andere gedeelte.

Echter is het zo dat je bij incline oefeningen je hoofd hoger legt, terwijl bij decline oefeningen je hoofd juist lager ligt en je bekken hoger. Door te kiezen voor incline of decline kun je iets andere spieren pakken dan bij de gewone oefening.

🎁 We hebben een
cadeautje voor je…

7 veelgebruikte fitnesstermen uitgelegd

Ontvang jouw e-book Sportschool Etiquette GRATIS en leer wat de ongeschreven regels zijn.

Wat zeggen onze klanten?

Super fijne schema’s. Ik ben er volop mee bezig. Vind het fijn om ze te volgen, goed bruikbaar en overzichtelijk. Ik wilde een stap verder in mijn huidige trainingsritme. Voor mijn gevoel had ik een nieuwe impuls nodig en die heb ik gekregen.

– Marlies Hazewinkel

De schema’s bevallen goed. Ik kan met trainingsschema thuis aan de slag wat erg prettig is. Ik hoef er niet voor de deur uit of oppas te regelen.

– Kelly

De oefeningen van het schema zijn goed te doen. Waar mogelijk neem ik de tijd om de oefeningen om mijn gemak te doen. Ik ben er zeer tevreden over.

– Mariëlle de Vries

Wij vinden dat elke vrouw goede persoonlijke coaching verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Laat ons je helpen met de juiste oefeningen en structuur in je trainingen.

 

Ontdek meer over ons Ultra Persoonlijke Trainingsschema 👉

Eindelijk resultaat behalen met je trainingen!

 

Onze experts zijn gespecialiseerd in krachttraining specifiek voor vrouwen en helpen jou met spiermassa opbouwen, vet verliezen en sterker worden. Je ontvangt een programma dat geheel past bij jouw lichaam, doelen, niveau, wensen en andere persoonlijke factoren.

 

✓ Nu inclusief gratis telefonisch optimalisatiegesprek (t.w.v. € 69)

  • Aanbieding!3 maanden trainingscoaching + gratis trainingsschema

    Ultra Persoonlijk Trainingsschema

    60.00 49.00