5 tips tegen spierpijn

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Je komt niet meer goed de trap af en zitten is al helemaal uit den boze. De was ophangen? Je trui over je hoofd uittrekken? Vergeet het maar, dat gaat je echt niet lukken vandaag. Die spierpijn na een goede work-out maakt alles veel lastiger. Maar wist je dat je hier ook iets aan kunt doen? In dit artikel geven wij je vijf tips!

Tip 1: Voorkom spierpijn door vaker te trainen

Spierpijn ontstaat na een nieuwe stimulatie aan het spierstelsel. Als je voor het eerst naar de sportschool bent geweest of na een lange tijd weer bent gaan trainen, zul je waarschijnlijk last hebben van spierpijn. Ook als je misschien niet eens zo hard getraind hebt!

- Advertentie -

Doe je vervolgens elke week dezelfde oefeningen en doe je minimaal twee of drie full body work-outs per week? Dan zul je waarschijnlijk merken dat je spierpijn na enkele weken steeds minder wordt en op een gegeven moment zelfs misschien wel helemaal verdwijnt. Is dit niet het geval en blijf je last hebben van veel spierpijn? Als er geen sprake is van andere factoren die dit kunnen veroorzaken (aandoening, weinig slaap, slechte voeding, veel stress), herhaal je dezelfde stimulatie van het spierstelsel dan wellicht niet genoeg. Dit kan het geval zijn als je maximaal één keer per week traint of elke spiergroep maar één keer per week traint (met bijvoorbeeld een split schema).

Om spierpijn te voorkomen is het aan te raden om meer dan één keer per week te sporten en te kiezen voor een full body schema. Een split schema kan ook, maar kies dan voor een schema waarbij je elke spiergroep minstens twee keer per week traint.

Tip 2: Eet eiwitten vóór en na je training

Om de eiwitsynthese (en dus ook het herstel van je spieren) een handje te helpen kun je het beste vóór je work-out eiwitten te nemen. Tijdens je training zitten ze dan al in je systeem. Eet anderhalf tot drie uur voor je training een eiwitrijke maaltijd of snack of neem een half uur van tevoren een eiwitshake (deze eiwitten worden sneller opgenomen). Eet daarnaast binnen één tot drie uur na je training ook weer een eiwitrijke maaltijd of snack.

Tip 3: Ga bewegen

Ja, je hoort het goed. Als je spierpijn hebt, is het juist goed om te bewegen. Kies wel voor lichte inspanning, zoals een heel lichte fitness of yoga work-out of een rondje wandelen. Bewegen verbetert de doorbloeding, waardoor je spierpijn zal afnemen.

Tip 4: Neem een warm bad

Een studie laat zien dat het nemen van een warm bad na je work-out ook kan helpen tegen spierpijn. Even een kwartiertje in de sauna heeft waarschijnlijk hetzelfde effect.

Tip 5: Laat je masseren

Volgens dit onderzoek zou diepe huidmassage kunnen helpen om spierpijn sneller te laten afnemen. Net als lichte beweging beïnvloedt een diepe huidmassage ook de doorbloeding.

Wil je meer weten over spierpijn en wat je hiertegen kunt doen? In het e-book #RELAX enough van onze Powervrouw Bundel leggen we uit hoe het precies wordt veroorzaakt en hoe je het kunt verminderen. ?

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel

In deze bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul je commentaar in!
Vul hier je naam in

Must Read

close-link