3 redenen om meer voedingsvezels te eten (+ lijst vezelrijke voeding)

on

Misschien weet je wel dat voedingsvezels goed voor je zijn. Maar waarom is dat eigenlijk zo? In dit blog vind je 3 redenen om meer voedingsvezels te eten én een lijst met vezelrijke voeding.

Goede darmfunctie

Er zijn twee soorten voedingsvezels: onoplosbare vezels en oplosbare vezels. De onoplosbare vezels nemen water op in de maag. Hierdoor wordt de ontlasting niet te dun en niet te hard.

De oplosbare vezels fermenteren in je darmen. De darmflora worden hierdoor gevoed, waardoor voedingsstoffen beter worden opgenomen.


Inkijkexemplaar KVV Magazine

BEKIJK ONS PROEFPAKKET

Voedingsvezels verbeteren dus de darmfunctie. Ze zorgen voor en betere stoelgang en voor een hogere opname van voedingsstoffen.

Verzadigd gevoel

Door voldoende vezels te eten in je maaltijd krijg je ook een meer verzadigd gevoel. Dit komt doordat de onoplosbare vezels je maag en darmen ‘vol’ houden. Je krijgt hierdoor minder snel honger of trek, waardoor de kans op snacken kleiner is.

Lagere bloeddruk en minder kans op hart- en vaatziekten

Vezels vertragen de opname van glucose, waardoor je bloeddruk stabieler blijft. Ook vermindert de inname van voldoende vezels de kans op hart- en vaatziekten.

Lijst met vezelrijke voeding

- Advertentie -

Omdat voedingsvezels zoveel voordelen bieden voor ons lichaam, wordt aangeraden om dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten. Waar zitten vezels in?

  • Brood. Beste keuzes: roggebrood en volkorenbrood.
  • Ontbijtgranen. Beste keuzes: Brinta en havermout.
  • Rijst, quinoa, aardappels en pasta. Beste keuzes: quinoa en volkoren pasta.
  • Peulvruchten. Beste keuzes: kikkererwten, linzen en kidneybonen.
  • Groenten. Beste keuzes: artisjok, boerenkool, bieten en wortel.
  • Fruit. Beste keuzes: avocado, bramen, banaan en frambozen.
  • Noten en zaden. Beste keuzes: Chiazaad, lijnzaad, pistachenoten en amandelen.

Wil je meer weten over gezonde voeding & krachttraining en je laten inspireren door weekmenu’s van andere krachtsporters? In onze digitale magazines vind je info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost! Check ons proefpakket ->

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met ons magazine en onze e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!


Dit pakket is hét leukste en meest inspirerende pakket voor vrouwelijke krachtsporters!

No-nonsense info over krachttraining, voeding, herstel en mindset, zodat jij je krachten nog meer kunt versterken.

KVV Magazine

KVV is hét digitale tijdschrift voor vrouwelijke krachtsporters met info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost.

E-book 'Hoe bevorder je spiergroei?'

In het e-book ‘Hoe bevorder je spiergroei?’ (80 pagina’s) leer je hoe je jouw leefstijl aanpast om spiergroei te bevorderen. We gaan het onder andere hebben over training, voeding en spierherstel. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een oefening waarmee je alle info direct in de praktijk kunt brengen.

Inkijkexemplaar

KVV Proefpakket

36.85 22.50BESTELLEN

Must Read

close-link