3 redenen om meer voedingsvezels te eten (+ lijst vezelrijke voeding)

on

KVV Magazine

- Sneakpreview -

 

Misschien weet je wel dat voedingsvezels goed voor je zijn. Maar waarom is dat eigenlijk zo? In dit blog vind je 3 redenen om meer voedingsvezels te eten én een lijst met vezelrijke voeding.

Goede darmfunctie

Er zijn twee soorten voedingsvezels: onoplosbare vezels en oplosbare vezels. De onoplosbare vezels nemen water op in de maag. Hierdoor wordt de ontlasting niet te dun en niet te hard.

De oplosbare vezels fermenteren in je darmen. De darmflora worden hierdoor gevoed, waardoor voedingsstoffen beter worden opgenomen.

- Advertentie -

Voedingsvezels verbeteren dus de darmfunctie. Ze zorgen voor en betere stoelgang en voor een hogere opname van voedingsstoffen.

Verzadigd gevoel

Door voldoende vezels te eten in je maaltijd krijg je ook een meer verzadigd gevoel. Dit komt doordat de onoplosbare vezels je maag en darmen ‘vol’ houden. Je krijgt hierdoor minder snel honger of trek, waardoor de kans op snacken kleiner is.

Lagere bloeddruk en minder kans op hart- en vaatziekten

Vezels vertragen de opname van glucose, waardoor je bloeddruk stabieler blijft. Ook vermindert de inname van voldoende vezels de kans op hart- en vaatziekten.

Lijst met vezelrijke voeding

Omdat voedingsvezels zoveel voordelen bieden voor ons lichaam, wordt aangeraden om dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten. Waar zitten vezels in?

  • Brood. Beste keuzes: roggebrood en volkorenbrood.
  • Ontbijtgranen. Beste keuzes: Brinta en havermout.
  • Rijst, quinoa, aardappels en pasta. Beste keuzes: quinoa en volkoren pasta.
  • Peulvruchten. Beste keuzes: kikkererwten, linzen en kidneybonen.
  • Groenten. Beste keuzes: artisjok, boerenkool, bieten en wortel.
  • Fruit. Beste keuzes: avocado, bramen, banaan en frambozen.
  • Noten en zaden. Beste keuzes: Chiazaad, lijnzaad, pistachenoten en amandelen.

Wil je meer weten over gezonde voeding & krachttraining en je laten inspireren door weekmenu’s van andere krachtsporters? In onze digitale magazines vind je info over training & voeding, inspirerende verhalen van andere krachtsporters en motivatietips. Om het helemaal compleet te maken vind je in elke editie ook een trainingsschema en een weekmenu. Doe extra kennis op en geef je motivatie een boost! Download ons inkijkexemplaar en check onze abonnementen ->

Wij vinden dat elke vrouw de juiste info verdient waarmee ze echt resultaat gaat behalen. Met onze magazines en e-books krijg jij alle info & motivatie die je nodig hebt!

   

Wat houdt het KVV lidmaatschap in?

KVV Magazine

KVV is hét digitale magazine voor de vrouwelijke krachtsporter. Het magazine staat boordevol informatie over krachttraining, voeding en herstel, inspirerende verhalen van andere krachtsporters, lekkere recepten voor meer kracht en motivatie tips. In elke editie vind je ook een trainingsschema en een weekmenu. Met dit tijdschrift willen we zowel de startende als de gevorderde krachtsporter informeren, inspireren en motiveren. Ons digitale magazine kun je met je telefoon overal mee naar toe nemen. Ontdek alles op het gebied van krachttraining en geef je motivatie een boost!

 

- Sneakpreview -

     

E-books

Met het KVV lidmaatschap ontvang je naast het KVV Magazine ook elk kwartaal een nieuw e-book van minimaal 80 pagina’s t.w.v. € 19. Onze Powervrouw Bundel is met veel enthousiasme gelezen en we blijven graag nieuwe, kwalitatieve content creëren die relevant is voor jou als krachtsporter. Je kunt hierbij denken aan e-books als:

✓ Bulken en cutten: de ultieme guide
✓ Je slaap verbeteren
✓ 50 eiwitrijke recepten
✓ Verminder stress en haal meer uit je training
✓ Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

Must Read

close-link